Qasey Honey. Powered by Blogger.

AYAM GORENG KUNYIT DAN SAMBAL BELACAN MENGANCAM


Salam my kesayangan...

Alhamdulillah keadaan jerebu di Malaysia sudah semakin pulih...barulah kita sedar bertapa nikmatnya apabila dapat melihat semula awam dan langit yang cerah...rasa selesa untuk bernafas...syukur atas segala nikmat dan kurnia dariMu....

sepanjang musim jerebu QH takde terlibat dengan mana2 aktiviti luar...tingkap dan pintu pon sentiasa bertutup...walau rasa agak lemas berkurung begitu...tetapi demi mengenangkan kesihatan diri lebih penting...jadi ikut la saranan yang disyorkan...

apabila duduk di rumah je...mula lah terasa nak makan itu ini...tetiba teringat la makanan warung yang biasa kita pesan tu...heeee...maka terhasillah ayam goreng kunyit versi garing ikut pilihan hati ni...begitu la kaedahnya kalau bahan cukup ada di rumah...rasa seronok nak memasak...


kalau makan lauk ayam goreng kunyit ni sedap tau jika dimakan bersama dengan sambal belacan dan kicap...nasi tu kena panas2...perghhh boleh bertambah makan...disebabkan mood rajin ni...rajin la buat sambal belacannya pula...siap buat lebih lagi...senang bila ada stok...makan dengan lauk lain pon boleh...sebagai pembuka selera gitu...heeee

kacang panjang tu QH gantikan dengan kacang botol atau botor...ada juga mencari kacang panjang tetapi masa ni semua yang QH tengok tak berapa menarik...tu yang ganti dengan yang lain...

untuk kedua2 resepi ni seperti biasa QH ada menyediakan video langkah demi langkah...klik pautan link yang tertera untuk teruskan menonton...untuk ayam goreng kunyit klik di sini https://www.youtube.com/watch?v=cbW27-8i0jA...untuk sambal belacan pula klik di sini https://www.youtube.com/watch?v=gF2p0q6DnkY...sebelum tu jangan lupa untuk subscribe youtube channel QH tau...terima kasih


AYAM GORENG KUNYIT
youtube Qasey Honey

bahan2
1/2 ekor ayam (potong kecil)
2 sudu besar tepung jagung
1 1/2 sudu besar tepung beras
1 sudu besar serbuk kunyit
1 sudu besar serbuk kari
1 kiub ayam
air secukupnya

bahan lain
1 biji bawang besar
6 batang kacang botol
1 batang lobak merah
1/2 sudu besar serbuk kunyit
1/4 sudu kecil ajinomoto
garam secukup rasa


caranya
youtube Qasey Honey

Potong ayam kecil-kecil (nak sedap campur isi dan tulang)
satukan tepung jagung, tepung beras, serbuk kunyit, serbuk kari, kiub ayam dan air secukupnya. gaul rata
kemudian masukkan ayam tadi dan gaul hingga semua rata. perapkan selama 15 minit.
sediakan bahan-bahan yang lain
panaskan minyak dan goreng ayam yang telah di perap tadi hingga garing. angkat dan ketepikan
tinggalkan sedikit minyak bekas menggoreng ayam tadi untuk menumis
tumis bawang besar, kacang botol dan lobak merah hingga sedikit layu
kemudian masukkan serbuk kunyit, ajinomoto dan garam secukup rasa. kacau rata
akhir sekali masuk ayam yang telah di goreng tadi dan kacau rata
perasakan rasanya jika sudah sempurna matikan api
hidangkan bersama dengan nasi putih, kicap dan sambal belacan


SAMBAL BELACAN
youtube Qasey Honey

bahan2
5 biji cili merah
10 biji cili padi - hijau
1/2 biji tomato
1 kiub belacan abc
gula secukup rasa

caranya
blend semua bahan di atas
panaskan pan n letakkan sedikit minyak masak
masak sekejap dalam 5-8 minit


ayam goreng kunyit sedap

sambal belacan

jangan lupa untuk subscribe youtube channel Qasey Honey


No comments