Qasey Honey. Powered by Blogger.

KARI AYAM NYONYA YANG SEDAP DAN MUDAH (tanpa serbuk kari)


Salam my kesayangan...

Resepi terakhir di bulan Mac...in shaa Allah akan berjumpa di bulan April pula nanti...jom la tengok ape resepi yang nak QH kongsikan hari ni...

Resepi kari ayam nyonya ni QH masak untuk dimakan bersama dengan roti jala bunga telang...resepi boleh rujuk SINI...dan kari ni pertama kali QH cuba masak...cuba buat macam kat kedai kaedahnya...roti jala makan dengan kari ayam nyonya gitu...heee...sesekali buat sendiri apa salahnya kan...puas juga la QH mengoogle mencari resepi...akhirnya jumpa juga resepi yang berkenan di hati...ada yang memanggil kari ni kari kapitan atau kari peranakan...kesemua tu adalah sama...


Resepi kari ayam nyonya ini QH ambil dari blog Kak Fiza...terima kasih kak memudahkan urusan QH...mudah dan senang resepi ni...lagi satu walaupon namanya ada kari...sebenarnya ianya tidak menggunakan sebarang serbuk kari tau...haaa ni yang sangat unik tentang resepi ni tau...mungkin ada yang sudah pernah mencuba dan memasak..kemungkinan terdapat resepi yang berbeza...pilihlah mengikut selera yea...pada yang tidak pernah mencuba...boleh cuba menggunakan resepi ni...

Sangat sedap tau resepi ni...sesuai di makan bersama nasi putih atau nasi minyak, nasi jagung dan lain2 nasi berperisa...QH makan dengan roti jala dan nasi putih je...tupon sudah menbangkitkan selera...kalau rajin boleh tambahkan acar timun perghhh memang menambah di buatnya...

Resepi ni seperti biasa QH juga menyediakan video langkah demi langkah cara memasaknya...boleh klik pautan link yang tertera https://www.youtube.com/watch?v=c-VLylxhrkg untuk terus menonton...jangan lupa untuk subscribe channel youtube QH tau...terima kasih...jom semak resepi di bawah...


KARI AYAM NYONYA
sumber Fiza Cooking

bahan tumis
1 bunga lawang
1 bunga cengkih
1 batang kulit kayu manis
minyak masak

bahan kisar
2 ulas bawang putih
9 biji bawang merah
8-10 tangkai cili kering (rendam dan buang bijinya)
1/2 inci kunyit
1/2 sudu besar biji ketumbar
1/2 sudu kecil jintan manis
1/2 sudu kecil jintan putih
1/4 inci belacan 
1 batang serai

bahan lain
8 ketul ayam
2 biji kentang
100 ml santan
1 tangkai daun kari
garam dan gula secukup rasa
1-11/2 cawan air (secukupnya)



Cara membuatnya: 
1. Panaskan kuali, masukkan minyak masak dan tumis kulit kayu manis, bunga lawang  dan bunga cengkih. Masukkan pula rempah kisar dan kacau hingga pecah minyak.
2. Masukkan ayam, kentang, daun kari dan kacau seketika. Seterusnya masukkan air, tutup kuali dan renihkan dengan menggunakan api dapur yang kecil hingga ayam dan kentang lembut.
3. Masukkan santan pekat dan renih lagi sehingga isi ayam lembut dan sebati dengan kuah. Jika kurang kuah bolehlah tambahkan sedikit lagi air.
4. Setelah benar-benar masak, matikan api dapur dan hidangkan dengan nasi. Sedap juga jika gandingkan dengan roti jala ataupun nasi minyak.



kari ayam nyonya
https://www.youtube.com/watch?v=c-VLylxhrkg
jangan lupa subscribe youtube channel..terima kasih

1 comment

norhidana miswan said...

aduhai sedapnya nengok kak.... akk ni masak apa pun nampak mengiurkan