Qasey Honey. Powered by Blogger.

ORANGE BUTTER CAKE / KEK MENTEGA OREN SEDAP



Salam my kesayangan...

Lama dah kan QH tak berkongsi resepi kek di sini...sekarang ni QH dah jarang sangat2 buat kek untuk makan sendiri...nak buat pon takde siapa yang nak makan...QH seorang je yang suka makan kek...

Sekarang ni QH banyak buat kek untuk tempahan jer...terkadang bila tengok yang dah siap tu hisshhh rasa macam nak potong je kan sikit...heee...geram je tengok...besar kecik besar kecik jer dibuatnya...




Bila dah buat kek untuk diri sendiri ni...paham2 je malas dah nak berkrim dan berdeko bagai...buat kek simple2 dan old skool jer dah sedap...heeee...dulu2 QH belajar buat kek pon dengan kek2 old skool ni juga...tapi zaman tu takde la nak ber Lurpak, Anchor bagai...letak minyak masak pon dah cukup suka apabila tengok kek tu menjadi...habis je makan kek tu 1 rumah...heee...minggu depannya buat lagi...macam tu la...tu la jajan dan hiburan QH dulu2...

Ok la untuk resepi kek butter oren ni...QH ambil dari blog Kak Wan...google2 sekali ternampak kek ni...terus je la buat sebab bahan2 dah cukup...bila dah siap...hmmm tak menyabar pula nak makan...panas2 tu QH potong la sikit...nak tunggu betul2 sejuk rasa macam lambat sangat...heeee...untuk resepi kek ni ada di bawah ye...terima kasih kak kongsi resepi ni...



ORANGE BUTTER CAKE
sumber Citarasawan

BAHAN2
3 cawan tepung gandum *
1/2 sk garam *
1/2 sk baking powder *
1/2 sk soda bicarbonate
4 biji telur gred A * - *ayak
250 gm butter
1 cawan gula kastor
4 sb yogurt
1 biji (1/2 cawan) perahan oren sunquick
1 sb perisa oren sunquick


CARANYA
ayak tepung gandum, garam, baking powder dan soda bicarbonate. ketepikan.
pukul mentega dan gula hingga kembang dan putih.
masukkan telur satu persatu dan putar hingga sebati.
perlahankan mixer, masukkan oren sunquick.
masukkan yogurt dan putar lagi
kemudian masukkan tepung berselang seli dengan perahan jus oren sedikit demi sedikit
ratakan adunan ke dalam loyang yang telah digris. hentakkan perlahan supaya rata
bakar di dalam oven yang dipanaskan dahulu pada suhu 175C selama 40-45 minit atau hingga masak
biarkan kek sejuk sebelum di potong



kolaborasi bersama tik.tok Malaysia

1 comment

acu yuhan said...

hi.. content blog menarik.. lets blogwalking and click iklan..done follow u.. follow me back.. http://acuyuhan.blogspot.com/ thanks