NASI GORENG CINA YANG SEDAP DAN CEPAT SIAP!!



Salam my kesayangan...

Sarapan apa pagi tadi...ni QH baru sempat update blog...bizi sikit sejak 3-4 minggu lepas...QH sibuk menyiapkan beberapa projek...Alhamdulillah...

Bila sibuk ni QH tetap masak juga...ye la sebab duduk di rumah je kan...tak masak nanti lapo la pulak...heee...kalau makan di luar karang...lambat pulak patah balik ke rumah...delima sungguhkan...hihihi...

Jadi di masa2 kritikal begini QH memilih masakan yang simple dan senang dimasak...janji kenyang dan tentu sedap diutamakan...



Apabila tiba waktu2 kritikal...QH masak jenis yang cepat siap jerk...salah satunya yang ini...nak makan yang sedap2...tunggu semua kerja dah siap boleh la masak yang lagi sedap2...heee...snap gambo pon asal boleh jer...sebab semuanya nak cepat...

Nasi goreng ni QH menggunakan serbuk nasi goreng dari Adabi jerk...nasib baik hadiah kontes dari Adabi banyak lagi jadi waktu kritikal sangat berguna untuk QH...semalam datang lagi kotak baru dari Brahim's pulak...haaa ni nanti QH update kemudian...macam mana boleh dapat yang tu yer...hari ni tengok je resepi serba ringkas dari QH yang ada di bawah sana tu...



NASI GORENG CINA ADABI

BAHAN2
2 cawan nasi sejuk – ramas
1 biji telur
Sayur campur
8-10 ekor sotong
1/2 paket serbuk nasi goreng cina adabi
Ikan bilis – goreng

CARANYA
Panaskan kuali dan masukkan sotong. Kacau2 dan biarkan air sotong keluar. Angkat dan ketepikan.
Kemudian panaskan sedikit minyak di dalam kuali, gorengkan dahulu ikan bilis sehingga garing. Angkat dan ketepikan.
Kemudian gorengkan telur dan hancur2kan.
Tambah sayur campur dan kacau rata.
Masukkan pula sotong dan kacau rata. Biarkan sekejap.
Lepas tu masukkan nasi sejuk dan gaul rata.
Masukkan pula serbuk nasi goreng cina adabi. Masukkan sedikit demi sedikit sambil dirasa sehingga sempurna.
Akhir sekali masukkan ikan bilis yang telah digoreng awal tadi. Siap dan sedap dihidang ketika panas.


jangan lupa untuk SUBSCRIBE youtube channel Qasey Honey
terima kasih



Share:

0 comments