SOTONG MASAK LADA HITAM



Salam my kesayangan…


QH ni kalau menyiang sotong suka buang kulit sotong tu siap2…mengikut jejak emak QH la dan adik beradik QH pon mengikut juga…kalau nak sotong tu nampak cantik terkadang QH biarkan aje kulitnya tu…heeee…cara yang QH gunakan untuk hilangkan hanyir sotong dengan rendamkan sotong tu dengan perahan limau kasturi atau limau purut…contohnya 1 kilo sotong letak la lebih kurang 3-4 biji limau kasturi…perah dan rendamkan seketika…pastu bilas…wangi jer nanti dan bau hanyir pon hilang…ada yang menggunakan tepung gandum..lagipon tepung gandum lebih mudah dan sudah tentu ada di rumahkan tetapi QH lebih suka menggunakan limau purut…yang ni ikut la mana yang rasa senang…mana petua yang QH tahu...QH akan kongsikan...


Kali ni QH masak sempoi2 jerk…masak 1 lauk macam2 ada dalam tu…jimat heeee...ada sotong ada sayur2 lagi…salah satu cara kalau QH nak makan sayur masak begini la…heee…boleh tambah telur dadar sebagai lauk tambahan…lagi ummphhh la…mesti makan tu akan bertambah nanti…resepi ni mengikut selera QH dan Alhamdulillah sedap tau…hehehe…lada bengala atau capcicum tu kalau nak guna 1 jenis je pon boleh…kalau tak nak membazir la kan…tetapi dalam hidangan yang QH sediakan…QH gemar mencampurkan warna…biar bewarna warni dan nampak ceria…bagi bertambah lagi selera nak makan…ok la seperti biase resepi ada di bawah…


SOTONG MASAK LADA HITAM

BAHAN2
1 kilo sotong – bersihkan dan dipotong kecil
1 biji bawang besar - hiris
3 ulas bawang putih - hiris
3 sudu kecil lada hitam - kisar kasar
1/3 biji lada bengala/capcicum merah
1/3 biji lada bengala/capcicum hijau
1 batang lobak merah
1/3 biji bunga kobis
1 biji bawang holland - potong bulat
2 sudu besar kicap jalen manis
3 sudu besar sos lada hitam
1 cawan air + 1/2 sudu kecil tepung jagung - bancuh

Gula dan garam secukup rasa


CARANYA
Panaskan minyak dan tumiskan bawang besar dan bawang putih yang telah di hiris sehingga sedikit layu.
Masukkan lada hitam yang telah di kisar tadi. Gaul rata.
Masukkan sotong dan biarkan sehingga keluar air sotong.
Masukkan kicap manis dan sos lada hitam. Gaul rata.
Kemudian masukkan lobak merah dan bunga kobis yang telah di potong. Gaul rata.
Tambahkan bancuhan air yang telah di campurkan dengan sedikit tepung jagung tadi. Jika ingin berkuah tambahkan air.
Masukkan lada bengala merah dan hijau. Kacau lagi.
Apabila kuah sudah sedikit pekat, masukkan bawang holland yang di hiris bulat. Gaul rata.
Akhir sekali tambahkan sedikit gula dan garam secukup rasa. Perasakan rasanya. Sekiranya rasa sudah sempurna, matikan api

Hidangkan bersama dengan nasi putih panas.



Share:

0 comments