IKAN KERISI GORENG BERLADO



Salam my kesayangan…


Rasa macam dah lama pulak tak berkongsi resepi di sini kan…macam2 lagi yang QH nak updatekan di sini…memasing tengah menunggu giliran dah tu…heee…kebetulan banyak pulak aktiviti QH tu yang tak menyempat nak up to date…terpaksa la throwback…kikiki…satu la hal yang melambatkan untuk mengupdate ni…pening kepala mana satu gambar yang terbaik kununnya…heee…tu la akibat bila snap tak ingat dunia…lenkali nasihat QH minimalkan jer shot tu…jenuh nak pilih nanti…


Resepi kali ni resepi belasahan dari QH yang paling senang dan banyak kali dah QH masak jika kemalasan melanda…rasa rajin dan malas selalu seiring dan sejalan tau…tapi banyak yang malas tu …adoiii…tengok la gambar pon ala kadar jerk..ada masa malas gak nak snap beriya bagai…prop guna ape yang ada depan mata jerk…heee…lagi bila tahap lapo dah kritikal…memang tak la nak snap…ambil nasi terus ngapp jerk…heee…ok la panjang lak mukadimahnya…ajommm tengok resepinya…


IKAN KERISI GORENG BERLADO

BAHAN2
4 ekor ikan kerisi
Serbuk kunyit
Tepung jagung
Garam
Minyak untuk menggoreng

CARANYA
Siang ikan dan bersihkan. Untuk menghilangkan hanyir ikan biasanya QH akan basuh dengan limau purut. Perah dan rendamkan sekejap. Kemudian baru dibersihkan sekali lagi. Toskan airnya.
Lumur ikan dengan garam dan serbuk kunyit secukupnya.
Kemudian ratakan dengan tepung jagung secukupnya.

Panaskan minyak masak. Apabila minyak dah panas, gorengkan ikan tadi sehingga garing. Angkat dan ketepikan.


BAHAN SAMBAL

25 biji cili padi – merah dan hijau
3 biji bawang kecil
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
Sedikit belacan – bakar (jika suka)
1 bawang besar – hiris
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit air
Minyak untuk menumis

CARANYA
Kisar cili padi, bawang kecil, bawang putih, halia dan belacan dengan menggunakan food professor.
Panaskan kuali dan ambil sedikit minyak bekas goreng ikan tadi untuk menumis bahan2 yang telah dikisar tadi sehingga naik bau.
Kemudian masukkan bawang besar yang telah dihiris tadi. Gaul rata.
Tambahkan sedikit air untuk berkuah.
Akhir sekali perasakan dengan garam dan gula secukup rasa.
Jika rasa telah sebati, matikan api.

Boleh juga ikan yang telah digoreng tadi digaul terus ke dalam sambal atau curahkan sambal ini ke atas yang telah di goreng.


Tags:

Share:

0 comments