KENTANG GORENG BERTELUR PEDAS



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua…

Bertemu lagi…
Hari ni kongsi resepi simple dan sempoi aje…
Biase la tu terkadang datang jugak mood malas nak memasak ni…nak makan tapi malas masak tu perkara biase bagi QH…heeee
Sebenarnya kentang tu dah lama QH beli siap yang ade nak tumbuh jadi pokok balik…hehehe…kunun nak buat la karipap…tapi tu la dah ade depan mata…misi gagal la…macam tak berdaya jer nak ke dapur…heee

Maka jadi la salah satu lauk tengah hari…ehhh lauk camni la salah satu punca makan bertambah tau…tak percaya sila cuba…nak dibuat ratah makan begitu saje pon sedap la…yang QH masak ni sedikit pedas…biasa la QH ni kalau tak pedas macam tak umphhhh la…senang je nak masak lauk ni…main campak2 jerk pastu siap la…ajommm tengok resepi…


KENTANG GORENG BERTELUR PEDAS

BAHAN2
5 biji kentang – buang kulit dan potong memanjang
2 biji telur ayam
10 – 15 biji cili padi – kisar kasar
1/3 lada capsicum hijau – hiris
2 biji bawang besar
Garam dan gula secukup rasa

Minyak untuk mengoreng


CARANYA
Kupas kentang dan dibuang kulit. Potong memanjang. Bersihkan dan toskan airnya.
Panaskan minyak ke dalam kuali dan goreng kentang tadi sehingga garing.
Angkat dan toskan. Ketepikan.
Kurangkan minyak tadi dan tumiskan bawang besar dan cili padi sehingga layu.
Masukkan lada benggala dan kentang yang telah di goreng tadi. Gaul rata.
Kemudian pecahkan telur dan gaul rata.

Tambahkan gula dan garam secukup rasa. Matikan api. Siap untuk dihidang.


Share:

0 comments