AIR DETOX PANDAN SELASIH



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua…

Keadaan cuaca di Malaysia sekarang ni berbeza2…ada tempat yang hujan dan  ade tempat mengalami musim panas…di KL sekarang ni cuaca panas lebih lagi waktu tengah hari…bila keluar tu nak bukak mata pon susah…lagi QH ni jenis kuat silau…tak boleh bukak mata luas2…heeee…di KL dah lama tak hujan…kalau ade hujan pon macam sekali lalu gitu jer…


Bila musim panas tekak ni mula la nak minuman yang sejuk…lagi dapat air manis tak beringat nak minum…laju jer…tapi tak elok sangat banyak minum air manis…lagi cepat badan tu naik kilogramnya…tapi sesekali2 takpe la kan…bukan selalu…heeee...nanti kita belenkan la dengan bersenam dan riadahkan...


Kali ni QH buat air pandan detox pulak untuk menyejukkan badan…dalam ni air ni QH tambahkan biji selasih…kalau letak chia seed lagi bagus tetapi kat rumah takde guna jer la biji selasih…biji selasih dan chia seed nampak sama tapi sebenarnya ianya berbeza tau…dari segi khasiat dan rupanya ade beza sedikit jika di lihat dengan dekat…yang tu boleh cari sendiri atau boleh google untuk melihat perbezaan keduanya…


Pati pandan ni QH tak buat manis sangat…cukup2 rasa gitu…lepas tu tambahkan lemon dan biarkan semalaman…keesokkan harinya baru minum…alangkah nikmatnya…heee…amat sesuai di minum ketika cuaca panas begini…seperti biase resepinya QH sertakan di bawah yea…


AIR DETOX PANDAN SELASIH

BAHAN2
10-12 helai daun pandan
1 kilo gula pasir
2 liter air atau secukupnya
Pewarna hijau

Biji selasih
Lemon – hiris bulat

CARANYA
Sediakan periuk, kemudian masukkan gula pasir, air dan daun pandan. Biarkan sehingga air mendidih. Kacau sekali sekala. Tambahkan pewarna hijau secukupnya.
Apabila pati sirap sudah pekat, matikan api.
Sejukkan.

Kemudian ambil air masak dan bancuhkan sirap pandan tadi. Sesuaikan rasa. Tambahkan lemon dan biji selasih. Tambahan ais atau sejukkan air ke dalam peti sejuk.

Siap untuk dihidang dan nikmati.



Share:

0 comments