SALTED EGG BUTTER CHICKEN



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua…

Sudah terfikir ker nak masak apa hari ni??

Resepi dari QH kali ni sesuatu yang pasti menjadi kegemaran anak2…mak@ayah kepada anak pon suka jugak tau…heeee…sebab jika tak dimakan bersama nasi…boleh juga diratah begitu sahaja…lauk sebegini sedap di makan ketika panas2


Cara memasak lauk ni sangat mudah…semudah ABC jer tau…sekejap jer dah siap…bahan yang digunakan tersangat la mudah…yang paling penting telur masin…tu la bahan utamanya…kalau tak suka ayam boleh digantikan dengan udang, sotong atau ketam…jika suka pedas cili padi tu boleh ejas setakat mana tahap kepedasan masing2…kalau nak kuah tu lagi creamy…air tu boleh digantikan dengan susu cair…



SALTED EGG BUTTER CHICKEN

BAHAN2
18 ketul ayam bahagian kepak
1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung jagung
1 sudu kecil serbuk lada hitam
3 ulas bawang putih – kisar halus
1 inci halia – kisar halus
Garam secukupnya
Minyak masak untuk mengoreng

CARANYA
Bersihkan ayam dan perapkan ayam dengan garam, serbuk lada hitam dan bahan kisar (lebih kurang 30min).
Kemudian gaulkan pula dengan tepung jagung dan tepung gandum. Renjis2kan dengan air. Gaulkan hingga semua ayam tadi bersalut dengan tepung.
Sediakan kuali dan panaskan minyak masak.
Gorengkan ayam tadi sehingga garing dan kuning keemasan. Angkat dan toskan.
Ketepikan.


BAHAN KUAH
3 biji telur masin - rebus dan hancurkan isinya
1/3 - 1/2 buku butter
10 biji cili padi - hiris 
4 ulas bawang putih - cincang
3 tangkai daun kari
Gula secukup rasa
Air secukupnya

CARANYA
Panaskan kuali dan masukkan butter. Apabila butter telah cair masukkan bawang putih, daun kari dan cili padi. Tumis hingga naik bau.  
Kemudian masukkan telur masin yang telah dihancurkan tadi. Gaul rata.
Tambahkan gula secukup rasa dan air secukupnya jika ingin berkuah.
Apabila kuah agak pekat matikan api.
Curahkan kuah tadi di atas ayam yang telah di goreng tadi.
Atau boleh juga apabila kuah sudah berbuih masukkan ayam yang telah di goreng tadi dan gaulkan sehingga rata. Matikan api.


Tags:

Share:

0 comments