IKAN SELAR MASAK SINGGANG



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua…

Tiba la masanya penyediaan lauk super senang ni…heee…tetiba tekak ni teringin nak makan masakan singgang pula…lagi pon iye la dah lama sangat QH tak makan lauk jenis gini tau…adalah beberapa tahun gitu…tengok la bertapa lamanya tu…

Kebetulan ke Giant berdekatan rumah QH terpandang pula ikan selar kuning ni dalam kepala terus keluar idea nak masak singgang la…asyik masakan bertumis bagaikan kali ni kita merebus pula…ok la juga untuk diet tau…tiada minyak…nak diamalkan selalu pon tidak mengapa lauk jenis begini sebabnya memang sedap lagi bila dihirup kuahnya tu…alangkah nikmatnya…


Jika di pantai timur masakan singgang ni di makan bersama budu la kan baru cara katanya…potong cili dan tambahan perahan limau sedap tak ingat la diorang kata...budu tu QH tak makan dan tak biasa makan pon…tapi adakan juga la untuk melengkapkan hidangan ni…rasa macam tak lengkap la pulak kalau takde…

Masakan singgang ni QH buat pedas2 sikit…nak kata pedas sangat2 tu takde la…sekadar berasa rasa pedasnya tu cukup…lauk ni QH makan begitu saja tanpa ada lauk tambahan kecuali hirisan timun dan keropok ikan…laju je QH makan…al maklum la dah lama tak makankan seperti QH bagitahu awal tadi…heee…jika ada yang ingin mencuba resepinya seperti di bawah tu yer…


IKAN SELAR MASAK SINGGANG

BAHAN2
3 ekor ikan selar kuning
2 biji bawang besar – hiris
4 ulas bawang putih – hiris
3 batang serai – dititik
1 inci halia - hiris
1 inci kunyit hidup - hiris
10 biji cili padi - dititik
2 biji cili merah – hiris kasar
1 keping asam gelugur
Air secukupnya
Garam secukupnya



CARANYA
Sediakan periuk atau kuali yang bersesuaian. Didihkan air secukupnya.
Apabila air sudah mendidih, masukkan kesemua bahan di atas kecuali ikan dan garam. Gaul rata.
Kemudian baru masukkan ikan dan biarkan sehingga masak.
Akhir sekali masukkan garam secukup rasa. Apabila rasa sudah sempurna matikan api.


Tags:

Share:

0 comments