SAMBAL SOTONG SEDAP



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua…


Dua hari lepas dah masak pajeri nenaskan…kali ni QH mencuba lagi resepi dari kawan di FB lagi dan ianya dari sumber orang sama iaitu Kak Mariana Zainal…ada lagi resepi2nya yang di tag ke QH…nanti ada masa QH cuba lagi…lepas pajeri nenas tu…ni la resepi yang QH tak boleh tahan tengok lama2…sebabnya ianya kesukaan QH…QH memang suka sangat makan sotong…lagi2 la bila ternampak sambal sotong…habis lupa nak pantang nasi…heee…rugi lerrr kalau tolak…tak gitu


QH biasa juga masak sambal sotong ni…tapi sesekali nak juga mencuba resepi dari kawan2kan…lain orang lain pula caranya…resepi ni pada QH sangat sedap…rasa pedasnya semua cukup…makan dengan nasi lemak pon sedap juga ni…tapi yang ni QH makan bersama dengan nasi putih jer…sebab QH masak sambal sotong ni dengan pajeri nenas…resepi ni QH tiada olah ape2…semuanya ikut seperti di bawah ni… 


SAMBAL SOTONG
sumber FB@Mariana Zainal

BAHAN2
1 kg sotong
2 sudu besar membukit gula pasir
1 sudu teh garam
1 pcs asam keeping (nak buh air asam jawa bleh ja)
Sedikit halia (hiris)
1 biji bawang besar (potong bulat)
1/2 cawan air (utk kuah)
3 senduk minyak utk menumis sambal
Bahan kisar
20-25 tangkai cili kering
1 1/2 biji cili besar
5 ulas bawang putih
1/2 sudu teh belacan (sikit jer tau)
(kisar semua bahan ini)


CARANYA
Goreng sekejap sotong utk keringkan air sotong..
Pastu toskan..
Panaskan 3 senduk minyak masak..masukkan sedikit hirisan halia (tujuannya utk bagi cili yg kita tumis nanti cepat garing naik minyak elok) jgn buang pulak yer..terus masukkan bahan kisar..
Masukkan bahan kisar,gula,garam,bahan perasa,asam keping
Tumis hingga betul2 masak dan naik minyak..sampai jadi mcm dlm gambar (kalo xmo merecik merata jgn lupa tutup dengan tudung periuk dan guna api sederhana)
ingatan sekali lagi biar betul2 naik minyak cam dlm gambar..
Dah elok naik minyak..masukkan sotong dan bawang besar..gaul rata..bleh buh air 1/2 cawan utk kuah..
Dah mendidih ganas..bolehlah tutup api



Share:

0 comments