PAJERI NENAS SEDAP



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua…

Alhamdulillah…
3-4 hari ni cuaca kat Malaysia berubah menjadi sejuk sangat2…nak tidur malam terpaksa berstokin bagai…rasa macam duduk kat Korea lak…heeee…baru cuaca sejuk macam ni dah tahan…macam mana nak pegi main salji ni ekkk…hihihi…macam2 la kan…

Musim sejuk begini adalah dinasihatkan untuk memakai pakaian yang sesuai untuk mengelakkan suhu badan turun secara mendadak seterusnya membawa demam panas - info cuaca dari Jabatan Meteorologi Malaysia


Bila musim sejuk macam ni…mudah rasa laparkan…ada aje la benda yang nak dikunyah…pastu dah kenyang mata pulak mula la kuyu jer…mengantuk!!


Resepi yang QH nak kongsikan hari ni adalah resepi dari salah seorang kawan FB QH iaitu Kak Mariana Zainal…resepi ni telah di tag ke QH…ok senang keje QH hari tu…kebetulan masa tu memang agak buntu juga nak masak ape…dah ade resepi ni laju jer QH cari bahan2 yang tiada di rumah…

Resepi pajeri nenas ni sangat sedap…terlajak sedap pada QH…cukup semua rasanya…terima kasih kak Mariana sudi berkongsi resepi ni dengan QH…kalau nak tahu ni pertama kali QH masak pajeri nenas ni sendiri tau…heeee entah la kenapa sebelum2 ni tak terpikir lak nak masak…hihihi…resepi ni QH syorkan sangat pada yang lain untuk mencuba pula…pasti akan berpuashati nanti…SELAMAT MENCUBA


PAJERI NANAS

BAHAN2
1 biji nanas
(potong ikut suka jgn nipis sgt yer)
1 biji bawang besar - hiris nipis
4-5 ulas bawang putih - hiris nipis
Sedikit halia - hiris nipis
4-5 kuntum bunga lawang
2 1/2 cawan santan drp sebiji kelapa (sy kisar kelapa dan perah amik santannya) – QH guna santan kotak
2 senduk minyak masak (utk menumis)

Bahan pes
2 paket kecil serbuk kari ikan (nak pedas guna serbuk kari daging)
3 sdb udang geragau (nak guna ikan bilis pun boleh tp tumbuk jgn hancur)
1 paket kecil kerisik
2 tangkai daun kari
1 1/2 sdb gula
1/2 sdb garam
Sedikit bahan perasa
1 cawan air
(satukan semua bahan pes..gaul sebati)


Caranya
Panaskan minyak dan tumis bawang, halia, bunga lawang
bila dah naik bau, masukkan pes tadi. Kacau rata
Apabila dah naik minyak masukkan nanas. Kacau sebati hingga air nanas kering
Masukkan santan. Masak hingga agak pekat dan terbit minyak
sesuaikan rasanya dan sedia untuk dihidang


Share:

0 comments