KILLER BREAD - PANDAN



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...

Meroti lagi...
Kemaskini folder ternampak lak resepi ni terselit...lama sangat dah QH buat roti ni...ketika QH balik ke kampung...sampai tak ingat dah bile tu...heeee


Disebabkan resepi roti ni yang paling senang...dapat la QH buat roti ni di kampung...bahan2 pon cuma perlu beli tepung roti jer...bahan2 yang lain dah ada di rumah mak QH...lagipon resepi ni dah menjadi peberet QH...senang la nak handle resepi ni...in shaa Allah setiap kali buat pasti takde masalah dan menjadi jerr..


Boleh klik di SINI dan SINI sebagai bukti berkali2 QH buat mengunakan resepi roti yang sama dengan pelbagai versi...baru2 ni pon QH ade meroti lagi menggunakan resepi ni...yang tu nanti QH update kendian yerr...

Nak mencuba juga?? Sila tengok resepi yang QH sediakan seperti di bawah tu yer...tengok yang versi Bahasa Melayu tu...di situ QH ada nyatakan bagaimana QH hasilkan roti ni...tak lupa kredit buat Abang Ady Greatsword Kitchen atas perkongsian resepi yang menjadi salah satu peberet QH...terima kasih banyak2...SELAMAT MENCUBA


KILLER BREAD

260g bread flour
3g instant dry yeast
160-180g + 2 egg yolk + full cream milk
30g to 40g sugar
2g salt
40g butter

– mix all ingredients (except butter) together and knead till you get a silky and elastic dough
– incorporate butter and knead till window pane stage (crucial)
– divide dough into 3 portions, then roll out flat. swiss roll, and place into greased loaf pan
– rise till dough reaches 90% of height of pan

– bake in preheated oven of 170 degrees C, second lowest rack for 20-25mins, tenting bread with foil if it browns too quickly


KILLER BREAD

260 gm tepung roti
3 gm yis kering segera/mauripan
160 - 180 gm + 2 kuning telur + susu penuh krim - QH letak 180gm
30 - 40 gm gula - QH letak 40gm
2 gm garam
40 gm mentega
Paste pandan + pewarna hijau

- Campurkan semua bahan (kecuali mentega) bersama-sama dan uli sehingga anda mendapat doh seperti sutera dan elastik.
- Masukkan mentega dan uli sehingga doh elastik. Rehatkan doh sehingga mengembang atau naik sekali ganda. Tutup bekas dengan penutup yang sesuai.
- Bila dah mengembang, tumbuk2 doh untuk keluarkan angin.
- Sediakan bekas atau loyang yang sesuai. Griskan loyang dengan mentega.
- Bahagikan adunan kepada dua bahagian sama beratnya. Satu dibiarkan dengan warna asal dan satu bahagian lagi ditambahkan dengan sedikit paste pandan dan pewarna hijau.
- Rehatkan lagi sehingga naik sekali ganda.
- Kenaikan sehingga doh mencapai 90% daripada ketinggian pan.

- Bakar dalam ketuhar yang bersuhu 170'C selama lebih kurang 20 - 25 minit. 


Tags:

Share:

0 comments