JERUK BUAH MATA KUCING



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua…


Memandangkan sekarang ni musim buah dan kebetulan pula di kawasan rumah QH ada sebuah van yang menjual buah mata kucing…ehhh bagai menarik2 lak kita pergi dekat dengan dia…sekali pandang buat2 tak heran…dua kali pandang ok lagi...masuk kali ketiga pandang tahu2 jer tetiba dah ada kat depan van tu…heeee


Mahunya tak geram tengok bila buah mata kucing ni disusun elok jer…isinya pon manis…sebelum beli tu penjual tu bagi la rasa sebiji…sedap pula bila lama tak makan…beli la sekilo sebab apabila ditanya…dia ada jer di situ selagi musim buah tu ada…senang la bila2 jer boleh beli…


Haaa akan tetapi setengah kilo buah mata kucing ni QH terasa nak jerukkan la…sedap di makan sejuk2…tetapi awas kalau tergigit cili padi tu tanggung la akibatnya sendiri…heee…berair mata…adoiii…senang je nak buat jeruk ni ikut jer resepi yang QH kongsikan ni...resepi ni sekadar anggaran jer…kalau ada rasa nak tambah atau kurangkan nanti boleh olah ikut citarasa ye…SELAMAT MENCUBA


JERUK BUAH MATA KUCING

Bahan2

1/2 kilo buah mata kucing - buang kulit dan buang biji
5-6 sudu gula 
5 biji cili padi merah - tambah jika suka lagi pedas
10 biji asam boi - boleh tambah lagi jika suka
2 biji limau nipis - hiris nipis
secubit garam

Caranya

Buah mata kucing dibuang kulit dan bijinya. Cuci dan toskan airnya.
Taburkan gula dan secubit garam. Gaul rata dan sebatikan.
Letakkan cili padi dan limau nipis yang telah dihiris. Kemudian gaulkan bersama dengan asam boi. 
Masukkan ke dalam bekas dan simpan dalam peti sejuk sebelum dinikmati.



Share:

0 comments