AYAM GORENG PEDAS ALA KOREA / KOREAN HOT SPICY FRIED CHICKEN / YANGNYEOM CHICKEN



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...

Hai...Annyeonghaseyo...안녕하세요
Heeee #siscuba ...tau yang tu jer...itupon mintak tolong Mr. Google ^_*

Hari ni QH nak bawa semua terbang ke Korea...belum sampai lagi takpe...QH pon tak pernah ke sana lagi...in shaa Allah suatu hari nanti ada rezeki sampai la ke Korea...sekarang ni kita belajar2 la dulu makan makanan dari sana...heee...sesekali nak juga la merasa resepi dari luarkan...

Ayam goreng pedas ala korea ni bukan la sesuatu resepi yang baru pon...yang barunya...baru bertemu jodoh QH dengan resepi ni...heee...lagipon masakan Korea di Malaysia sekarang bukan la sesuatu yang pelik...terdapat lambakan restoran Korea di seluruh Malaysia...sebab orang Malaysia sekarang dah mula terima masakan dari Negara tersebut...betul tak


Bertambah menjadi pilihan QH kali ni adalah sebab ianya pedas...menjadi kesukaan QH la...tapi ni disebabkan masak sendiri jadi tahap kepedasannya kita ejas2 sendiri mengikut kesesuaian rasa...

kalau nak rasa yang betul2 originalnya...betul2 pedasnya kena juga la ke restoran Korea...baru tau tahan ke tidak dengan tahap kepedasannya tu...nanti la cuba cari mana2 restoran Korea yang ada di sekitar KL ni...makan maggi samyang pon dah meleleh peluh, berhingus dan rasa macam bengkak bibir...ayam pedas ni tak tau la macam mana reaksinya nanti...heee...

resepi ni QH ambil dari Kak Roslina kawan dari FB yang merupakan seorang blogger masakan suatu ketika dulu...maklum la sekarang ramai yang tidak aktif, jadinya jumpa di FB je la...heeee...apa2 pon terima kasih kak berkongsi resepi ni dengan QH...


resepi ni ade la QH ejas2 sikit mengikut kesesuaian rasa...sebab resepi yang Kak Roslina bagi mengikut anggaran jer...mana yang tidak kena atau terkurang tu nanti ejas2 la sendiri yer...resepi yang QH sediakan ni rasanya dah cukup rasa dah tau...sangat sedap...ada pedasnya, ada manisnya dan ayam kekal rangup...resepinya seperti di bawah...SELAMAT MENCUBA


AYAM GORENG PEDAS ALA KOREA / KOREAN HOT SPICY FRIED CHICKEN / YANGNYEOM CHICKEN  
sumber Kak Roslina Ibrahim

BAHAN2
18 ketul ayam bahagian kepak
1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung jagung
1 sudu kecil serbuk lada hitam
3 ulas bawang putih – kisar halus
1 inci halia – kisar halus
Garam secukupnya
Minyak masak untuk mengoreng

CARANYA
Bersihkan ayam dan perapkan ayam dengan garam, serbuk lada hitam dan bahan kisar (lebih kurang 30min).
Kemudian gaulkan pula dengan tepung jagung dan tepung gandum. Renjis2kan dengan air. Gaulkan hingga semua ayam tadi bersalut dengan tepung.
Sediakan kuali dan panaskan minyak masak.
Gorengkan ayam tadi sehingga garing dan kuning keemasan. Angkat dan toskan.

Ketepikan.


BAHAN SOS
3 ulas bawang putih – cincang halus
3 sudu besar cili kisar
1 sudu kecil serbuk cili – jika nak lagi pedas
4 sudu besar sos cili
4 sudu besar sos tomato
3 sudu besar madu
2 sudu besar gula pasir
1/2 biji perahan jus lemon
Garam secukup rasa
Bijan secukupnya - disangai

CARANYA
Tumis bawang putih dan cili kisar sehingga naik bau
dan sedikit garing.
Kemudian masukkan serbuk cili, sos cili, sos tomato dan madu. Gaul rata.
Masukkan perahan jus lemon, gula dan garam secukup rasa. Gaul rata.
Apabila kuah hampir pekat, masukkan ayam yang telah di goreng tadi. Gaul hingga semua bersalut rata.

Angkat dan hidangkan. Taburkan bijan yang telah disanggai.



Tags:

Share:

1 comments