BISKUT Y



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua...

Akhirnya bersiaran juga blog ni...hehehe...sebenarnya dah beberapa hari QH menunggu cuaca cerah belah petang di kawasan umah QH...akhirnya semalam termakbul juga doa...dapat la QH mengambil gambar kukis raya...hihihi...hari minggu hari tu adelah beberapa jenis kukis yang QH buat tapi bile dah siap belah petangnya hujan pula...snap juga gambar kukis raya tersebut tapi bile nak diedit gambarnya tidak memuaskan hati...konon...hehehe...tu yang jadi bertangguh dari sehari ke sehari...nak update resepi yang lain dulu rasanya macam tak sesuai lak pula untuk ditayangkan bersempena bulan Ramadhan ni...kebanyakkan dalam simpanan resepi yang QH ade ni berkaitan dengan kek2 aje...sudahnya senyap sunyi aje la blog ni...nanti orang kata kita tak prihatin la pula...huhuhu



Tetapi ade juga yang datang berkunjung memeriahkan blog QH ni mencari2 resepi...terima kasih kerana sudi singgah sebentar disini...semoga segala resepi yang ade dalam blog ni dapat dimanfaatkan bersama dan dapat menolong kalian yang kebuntuan untuk menyediakan hidangan untuk berbuka...kalau ade berkenan pada mana2 resepi ambil saja...dah lama QH izinkan...lagipon kebanyakkan resepi yang ade ni pon bukan la hak milik kekal QH...ianya juga kepunyaan orang lain dimana empunya resepi tu sendiri pon dah lama mengizinkan untuk kita mengambil dan mencuba resepi beliau...QH pasti mana2 blog pon sekarang ni pasti ramai bilangan pengunjungnya dari hari kebiasaan...mencanak2 naik pageview setiap hari...perasaan QH sudah tentu la gembira sebab blog ni hanya blog picisan aje...bukan blog popular...hehehe...


Ok perkongsian hari ni merupakan biskut raya pertama yang QH buat untuk tahun ni...kalau nak tengok resepi2 biskut yang lepas boleh cari di Label Cookies tu yer...

Kalau di tengok pada rupa bentuk biskut ni tentu ada yang dah dapat menekakan ni biskut apa?...itu sudah tentu la sebab awal2 lagi dah terpampang nama biskut ni...hahaha...saje ajekan...sebenarnya ni merupakan satu biskut lama...QH sendiri pon tak pernah tengok dan tahu akan kewujudan biskut ni sebelum ni...sampai la bile 1 hari tu ade opismate yang bertanya pada QH tahu tak resepi biskut Y...itu pada 2 tahun yang lepas...tapi masa tu QH tak minat lagi nak ambil tahu benda2 tu semua...jadi takde la nak mencari resepinya...sebab orang yang bertanya tu kata biskut ni sedap dan rangup!!!


Tapi bila dah berblog ni...timbul minat nak ambil tahu pasal resepi ni...nak tahu aje tapi masih lagi tak mencari...hehehe...sampai la tahun ni tetiba saja Kak Wawa dari FB menayang biskut ni...teruja yang amat dibuatnya...terus saje bookmark resepi ni...bukan QH aje tau yang berminat dengan biskut ni...malahan ramai...siap ade dah buat bisnes pon...pasti raya tahun ni kebanyakkan rumah ade biskut Y ni...hihihi...disebabkan keterujaan tu biskut ni yang pertama QH buat...ramai yang menempah acuan ni pada kak Wawa...jadi QH pon sama juga...hehehe...kat KL ni QH tak jumpa lagi tau acuan ni di mana2 bakery yang QH pergi...kalau ade yang berminat cuba tanya pada kat Kak Wawa yer...

Terima kasih yang teramat sangat pada Kak Wawa kerana memperkenalkan kembali biskut lama ni...bagai yang dikata biskut ni sedap dan rangup...resepinya pon amat mudah juga...insyaallah pasti menjadi la kalau buat biskut ni...tak perlu diterap2 pon...cuma perlu sumbatkan adunan ni ke dalam acuan tu saje...senangkan...sambil tengok TV pon boleh buat...hihihi...resepinya di bawah yer dan selamat mencuba...


Biskut Y
Oleh: Kak Wawa@FB 

Sumber asal: myresepi

Bahan-bahan 
1 cawan gula pasir
3 cawan tepung gandum
marjerin/butter secukupnya (dalam 180g) – QH hanya guna butter 180g sahaja

p/s WA**butter kalau tak cukup boleh tambah sikit.

Cara-cara
Campurkan/gaulkan gula pasir dengan tepung dalam mangkuk.
Masukkan marjerin/butter sikit2 sehingga boleh dijadikan seperti doh.
***(WA adun sehingga jadi serbuk roti)
Tekan masuk ke dalam acuan Y dan susun di dalam loyang pembakar.
Bakar dgn suhu 180C selama 20 minit atau sehingga masak (nampak kuning nak coklat, pastu nampak corak petak gula pasir timbul) – suhu mengikut kepanasan oven masing2…QH bakar dengan suhu 180C selama 15 minit.
Dah masak, keluarkan dari oven.

Sejukkan dan kemudian baru keluarkan dari acuan. Kalau tak nanti dia pecah.
Kemudian siap sedia untuk disimpan atau makan.

Acuan Y tidak perlu disapukan marjerin/butter keran tidak melekat.



Share:

17 comments