UDANG GORENG TELUR MASIN



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua…

Kembali bertemu semu…
Sila jangan pening yer bile membaca entri pada kali ni…hehehe…sebab empunya sendiri pon agak pening2 lalat sekarang ni…motippp?? Lihat la gambar yang ade pada entri kali ni…punya besauuu gambarnya…berpinau mata ni dibuatnya…mesti gambar kali ni terlebih2 saiznya di skrin komputer semuakan…hihihi…maaf tak boleh diape2kan lagi…bile nak diresizekan seperti biase…gambar2 ni pecah2 pula…mungkin masa ni salah setting camera kot…menu yang nak difokus pon agak2 blur sedikit…jadi sila terangkan mata anda yer…hahaha


Baikla dari terus mata tu berpinar2 tengok gambar yang besar tu kan…nak baca panjang2 pon tentu la dah tak sanggup juga kan…maka elok la jika kita teruskan saje ke perkongsian resepi untuk hari ni…insyaAllah masalah sebegini takkan berulang lagi ^__^…jika ade yang suka lagi bagus…hihihi…


Resepi kali ni QH telah ubahsuai sikit dari resepi asal iaitu Ketam Goreng Telur Masin milik Kak Zila@zila4ever...resepi tu QH dah cuba jugak tapi nanti yer QH updatekan…sebab gambarnya belum habis di edit dan dipilih lagi…hihihi…sebab sekarang masa nak mengadap komputer lama2 amat terhad sekali…sampai masanya akan tertayang la resepi tu…


Untuk Udang Goreng Telur Masin ni…QH menggunakan udang saiz XXL…nak guna saiz biase pon boleh juga…itu semua terpulang pada selera masing2 yer…bile guna udang yang besar sikit ni rasanya lebih puas lagi bile memakannya…banyak isinya jadi terasa la isinya yang manis tu…manis2 masin…tu yang sedap…kalau dimakan begitu saje pon sedap…jadi boleh la dicuba yer nanti…resepinya QH sediakan seperti di bawah ni…


Udang Goreng Telur Masin

BAHAN2
1/2 kilo udang saiz XXL
10 biji cili api - dihiris ikut kepedasan masing-masing
3 tangkai daun kari
4 sudu besar mentega
5 biji kuning telur masin 
4 biji putih telur masin
1 sudu kecil gula
4 sudu besar santan
3 biji bawang putih - di ketuk
3 sudu besar tepung jagung atau secukupnya
garam
serbuk lada sulah secukupnya
minyak masak untuk menggoreng

CARANYA
1. Rebus telur masin terlebih dahulu sampai masak. Kemudian lenyekkan dan hancurkan telur masin tadi.
2. Bersihkan udang dan goreng udang dengan tepung jagung dalam minyak yang terendam sehingga kuning keemasan. Angkat dan toskan.
3. Panaskan kuali masukkan mentega, tumis bawang putih, daun kari dan cili padi sampai wangi.
4. Masukkan telur masin yang telah dihancurkan tadi.
5. Masukkan santan, gula dan lada sulah. Perasakan kesemuanya.
6. Kacau rata dan tunggu sampai kuah tu sedikit berbuih.
7. Masukkan udang kacau rata hingga ia menyalut keseluruhan udang dan sedia dihidang.



Tags:

Share:

28 comments