ROTI CANAI PEDAS


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua…

Bersua kembali hari ni…

Wah semalam rata2 para ibu yang bergelar blogger kebanyakkan mengupdate tentang hari pertama anak2 di sekolah…termasukla juga di FB…wall semalam banyak dihiasi dengan gambar2 anak2 yang comel berpakaian sekolah…

Tentu la terujakan bile melihat anak2 kembali ke sekolah…nak2 pula yang baru perkali kali melangkah ke alam persekolahan…berbagai ragam yang dapat dilihat…ade yang teruja sangat nak ke sekolah, ade yang bersedih tak mahu berenggang…ade jugak yang meminta habuan bile pulang ke sekolah…macam2kn…hehehe


Pada para ibu atau bapa yang telah berlalu menghadapi situasi tersebut pasti akan merindui dan terkenang2kan saat melayan kerenah anak2 ketika itu…masa tu agaknya…suhu badan mungkin turun naik2 kerana terpaksa mengikut rentak anak2…kalau menggunakan kekerasan anak2 lagi melawan bukan…nak tak nak terpaksa jugak la berlembut tapi tegas!!! Terpaksa menyabarkan hari sendiri demi melihat anak2 berjaya kelak…


Tapi sebelum ke sekolah tu anak2 tu harus la disediakan makan dahulu…bile perut kenyang baru la ade tenaga dan dapat la anak2 tu nanti menerima ilmu yang diajari dengan sempurnakan…seelok2nya makanan tu hendaklah disediakan oleh ibunya sendiri…baru la keberkatannya berlipat kali ganda…yang dah tentu terjamin kebersihannya…


Menu alam maya yang ingin QH kongsikan hari ni pon sesuai dijadikan sebagai sarapan sebelum ke sekolah atau bekerja…tapi harus dikurangkan sedikit kepedasannya tu…tak elok jugak kalau pagi2 makan pedas…biase la bile pagi2 ni perut akan meragam kalau makan yang pedas2 ni terutamanya untuk anak2 la kan…tak pasal2 nanti sakit perut…dah hilang fokus bile asyik berulang alik ke tandas saje…hihihi…


Resepi ni QH ambil dari Kak Ayu@Curlybabesatisfaction...kebetulan waktu tu kat rumah ade stok prata segera dan tak tahu nak diapa2kan…cari punya cari di Google maka terjumpa la resepi ni…sangat simple tapi sangat sedap tau…tak perlu lagi dah dibanjirkan…hehehe…sekejapan saje dah boleh disiapkan…sedap dimakan panas2 tau…boleh kenyang sampai ke petang la masa QH buat ni…asyik duk berulang makan saje…hihihi…terima kasih ye Kak Ayu sudi memberi idea dan berkongsi resepi ini untuk dicuba…pada yang ingin merasa…boleh la mencubanya jugak ye…jom tengok ape resepinya tu…


Roti Canai Pedas

Ingredients : 

5 pieces leftovers pharatas/roti canai ~ shredded-(Ayu purposely fried new instant pratas for this- I used onion flavour)
1/2 big onion sliced-(Ayu added this)
5 shallots ~ minced
2 garlics ~ minced
3 tablespoon chillie paste (depends on how hot and spicy you want it to be)
salt to taste + serbuk perasa-(Ayu added this)
tamarind juice
1 tablespoon sugar-(Ayu didnt add this) (QH added this)
2 eggs-(Ayu used 3)
Cooking oil

Method :
1. Heat a bit of cooking oil in a wok. Saute sliced onion till soften.
2. Add in chillie paste and fry till fragrant then add in the minced shallots and garlic. Stir.
3. Add in tamarind juice, sugar and salt.
4. Add in eggs and stir for a minute or two.
5. Add in the shredded pharatas/roti canai and stir to mix.(Ayu fried till slightly crisp then turn off heat)
6. Ready to serve.


Tags:

Share:

15 comments