COOKIES N FERRERO CREPE



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua…

Nampaknya minggu ni QH akan ‘outstation’ lagi!! baru berangan2 dapat tempat yang dekat dan di sekitar KL saje…saat akhir semalam berubah tempat pulak…termenung sekejap bile bos kata tempat lain semuanya batal…tempat yang harus dituju minggu ni Perlis dan Kedah…2 negeri sekali kali ni… >_<


Jadi malam ni harusla membuat persiapan mengemas beg bagai…nampak macam seronok ajekan…seolah2 macam pergi bercuti pula…padahal bekerja…jauh perjalanannya kali ni…diharapkan semuanya selamat la nanti…timbul jugak kerisauan bile berjalan jauh ni dengan menaiki bas…macam2 yang ade dalam fikiran ni...minta dijauhkan la dari perkara2 yang tidak enak…semoga perjalanan rombongan kami ni selamat pergi dan selamat balik ke rumah masing2…


Baikla…hari ni tak boleh nak berceloteh panjang2…sebab banyak lagi yang perlu dibereskan sebelum roda bas berpusing besok…jika ade kesempatan QH akan BW blog kawan2 yer…


Minggu ni adalah minggu crepe bagi blog QH…hehehe…di entri sebelum ni QH kongsikan resepi Durian Crepe kan…hari ni pula Cookies n Ferrero Crepe…resepi eksperimen la konon...untuk resepi crepenya QH masih menggunakan resepi yang sama…sebab dibancuh sekali…pastu bahagi 2…letak warna yang berlainan saje…senangkan…hihihi…cuma versi QH ni kurang kemas sikit...crepenya tu ade yang nips dan tebal...hehehe...takpe la janji sedap...


Sebenarnya untuk isi crepe ni kita boleh bubuh ape saje filling yang difikirkan sesuai dan mengikut citarasa masing2…tidak semestinya durian…lagi la sekarang ni musim durian dah berkurangan sikit…jadi nak dapatkannya pon harganya tu agak mahal la sedikitkan…jadi boleh la tukarkan kepada filling yang lain pula…


QH suka crepe cookies n ferrero ni…sedap rasanya…kalau bagi pada budak2 mereka tentu suka…ade rasa biskut dan coklat di dalamnya…durian crepe hari tu QH buat aje tapi tak makan pon sebab utama durian tu…hihihi…ok la terima kasih sekali lagi pada empunya resepi dan penyumbang resepi ni…QH mohon untuk kongsikan sekali lagi resepi ni di sini yea…apelagi jom tengok resepinya ^__^


RESEPI DURIAN CREPE
by : eyna haneyna
dicuba oleh : Kak Zila@zila4ever

bahan-bahan

-20gm tpg gandum
-20gm tepung ubi
-10gm tpg kastard
-10gm tpg jagung
-1 biji telur
-1 sdk myk masak
-1 sdb gula halus
-40ml susu cair 
- QH gantikan dengan santan
-150ml air
-pwrna kuning 
– pewarna hijau
-perisa durian 
-oat cookies – dipatah2kan
-coklat Ferrero Rosher – dihancurkan kasar2 

cara-caranya
masuk semua bahan kedalam mangkuk.sebatikan dengan whisk dan tapis..
kalau pekat  tambah air sedikit
boleh jugak blander..cuma sedikit berbuih..kena hilangkan buih-buih itu dahulu.untuk mengelakkan crepe akan berlubang bila banyak buih..
ambil sesenduk kecil..tuang adunan dlm kuali yangg dipegang..
layangkan kuali agar adunan sekata
masak atas api kecil.
masak hingga kering angkat tak perlu terbalikkn semasa  mengangkat.

filling
-150ml fresh cream diputar hingga kental

(boleh mix sekali dengan 2sdb isi durian)
-isi durian
-campuran cookies dan ferrero

-letakkan fresh cream letak isi durian
campuran cookies dan ferrero dan letak lagi fresh cream di atasnya.
-lipat kiri ke kanan dan atas ke bawah.

-siap


Share:

27 comments