BISKUT COKLAT URAI



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua…

Dah ramadhan yang ke – 10 kan hari ni…cepatnye masa berlalu…QH pasti tentu ramai yang dah mula membuat persiapan untuk hari raya akan datang ni…mungkin ade yang awal2 lagi dah siap bershopping…QH pula sepanjang ramadhan tak akan habis2 buat persiapan…selagi tak raya… ade aje bendanya yang tak cukup2 lagi…hihihi…kadang satu2 tempat tu 2-3 kali ulang pon belum tentu hati berkenan…kalau tak raya molek aje tengok barang2 tu semua…penyakit ni datang bile tiba nak raya la…sangat cerewet…kalau sape2 yang ikut QH bershopping…orang tu pasti mengeluh penat…hehehe…

Baik la mulai hari ni QH nak tayang dan kongsikan biskut raya pula…resepi lauk pauk kita hentikan seketika yer…lepas raya nanti kita sambung semula masak-memasak tu…maklum la sekarang ni mood membaking QH meluap-luap…mane tidaknye...bile semua persiapan untuk membaking ni dah disediakan awal2 lagi…sebelum barang2 tersebut akan kehabisan stok di kedai bakery nanti…hubby pon turut membantu sepanjang shopping barang2 bakery ni…mane tempat dan ceruknya tak pegi…yang best hubby yang mengeluarkan modal tu semua…tu yang jadi lebih bersemangat lagi nak membaking…


Stok untuk membaking banyak juga yang QH beli…termasuk la butter…seminggu sebelum puasa tu QH dah borong siap2 buttercup di Tesco Ampang…harganye pula memang murah dari biase…geram sangat dengan harganya tu RM2.99 tu…20 ketul QH kaut…ikutkan hati nak lebih lagi tapi takut tak digunakan sepenuhnya lak nanti…QH lebih suka buttercup yang beku tu sebabnye senang nak sukat…dah tentu2 kita tahu berat setiap ketul butter tu kan…berbanding dengan yang dalam tin atau baldi…lagipon harga lebih kurang sama aje…semasa beratur di kaunter untuk membayar tu…QH ade juga terdengar2 dari pelanggan yang lain bile tengok butter yang banyak kat dalam troli tu…diorang ingat QH nak berniaga…hehehe…tu la pakcik lain kali kalau nak mengata tu cakap pelan2 sikit…ni kuat2 kan saya dah dengar perbualan tersebut…bile saya toleh pakcik diam la pulak…hahaha…saje aje nak bagi pakcik tu malu sendiri…hehehe…

Sabtu lepas QH dah mula membaking…rasanye dekat 10 tahun juga la QH tak buat kerja2 ni…nasib baik skill tu masih ade lagi dan cubaan kepada kesemua biskut2 tu takde masalah…menjadi dengan jayanya…dari pagi sampai ke malam terlalu asyik sangat membaking…bile dah mula memang susah nak berenti…mesti bil bulan depan naik melambung2...hahaha...bab memasak untuk berbuka pula QH serahkan pada hubby melakukan semua tu…hehehe…tolong menolong gitu…


Biskut pertama yang QH nak kongsikan hari ni…Biskut Coklat Urai…setiap kali perayaan biskut ni biase paling laris sekali…kat mane2 mesti akan nampak biskut ni sepanjang bulan puasa ni…biskut ni bukan la resepi baru pon…dah lama dah zaman QH muda2 dulu dah ade…hihihi…biskut ni juga merupakan biskut kegemaran QH…sebab tu la biskut ni merupakan biskut pertama yang QH buat…kalau di rumah mak QH memang setiap tahun biskut ni ade...setakat ni belum jemu lagi nak makan biskut ni…resepinye tu dekat belasan tahun juga la…sumber resepi tu dari majalah Nona kalau tak silap…tapi QH tak ingat kat mane letaknye majalah tu…suruh juga ade sms resepinye…tapi takut pula nak guna sebab tak tahu sumbernya yang sah…

Jadi untuk biskut ni QH guna dari resepi yang lain pula…bahan pon QH tengok lebih kurang sama jer…cuma kuantiti setiap bahan tu je yang berlainan sikit…yang penting kena mencubanye dulukan…baru tahu hasilnye macam mane pula…tapi mungkin hasilnye juga berbeza bagi setiap orang yang mencubanye…kalau ade yang kata kenapa bile mereka cuba pula tak menjadi…susah sikit la QH nak jawab…sebab utama mungkin bahan2 yang kita guna berbeza dari segi kualitinye…kedai bakery pon berbeza2…jadi hasilnye tentu la begitu juga…tapi QH tak kisah dan tak marah pon jika ade yang nak bertanye…mane yang QH tahu nanti QH jawap la yer…kita sama2 belajar…



Resepi ni QH ambil dari majalah Rasa Ogos 2011…untuk resepi ni QH buat 2 adunan…jadi gandakan saje kuantiti bahan2 tu…tapi resepi ni QH ade olahkan sedikit…maaf yer jika empunya resepi ni sedang membaca juga sekerang ni…kerana resepinye telah dioleh sedikit…dimana tepung gandum tu QH campurkan dengan tepung red rose juga…tepung pon QH tak semuakannye…agak2 bile adunan tu dah ok…tak melekat di tangan dan senang untuk dicanai…lebihan tepung tu QH ketepikan saje…sebab QH tengok kandungan tepung agak banyak juga…untuk mengelakkan adunan tu menjadi serbuk/keras dan susah untuk dicanai nanti…

Bile buat 2 adunan kandungan tepungnye sepatutnya 960gm kan…tapi QH guna sebanyak 780gm sahaja…580gm tepung gandum + 200gm tepung red rose…takpe jika ade yang tak faham boleh la tanye nanti…gambar2 tu la hasilnye biskut yang QH buat tu…tak perlu nak test2 pon…cetak banyak2 pastu terus saje bakar…biskutnye terus menjadi dan tak mengembang…panas2 sedap tau…hihihi…semerbak baunya…

Pada empunya resepi ni…QH mohon untuk memanjangkan pula resepi ni di sini pula yer…jom kita tengok ape bahan2nye dan selamat mencuba yer…

BISKUT COKLAT URAI
Oleh: Chef Jamaliah Ahmad
Sumber: Majalah Rasa (Selera Syawal) Ogos 2011
Anggaran 40 – 50 biji

Bahan2
250gm mentega
140gm gula halus
2 biji kuning telur
480gm tepung gandum + tepung red rose
50gm serbuk badam
50gm serbuk koko - QH guna van houten
2 sudu teh esen vanilla
Sedikit coklat urai – untuk hiasan

Caranya
1.       Pukul mentega dan gula hingga kembang
2.      Kemudian masukkan kuning telur bersama esen vanilla.
3.      Masukkan serbuk badam, serbuk koko dan juga tepung (untuk tepung dimasukkan sedikit demi sedikit). Pukul lagi hingga menjadi adunan yang lembut.
4.     Uli adunan dan kemudian terapkan dengan acuan.
5.     Taburkan dengan corak urai di atasnya dan bakar pada suhu 175C selama 20 minit.

Info Chef: Pastikan ketuhar dipanaskan terlebih dahulu sebelum memasukkan adunan biskut ke dalamnya.


Share:

32 comments