AYAM GORENG LEMON


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua…

Bersua lagi kita di hari ke-4 dalam bulan Ramadhan ni…berbuka ape semalam?? mesti penuh meja dengan macam2 hidangan dan dah semestinye yang sedap2kan…bagi para2 isteri atau ibu2 yang bekerja…sesampai di rumah aje…mesti berpencak silat didapur untuk menyiapkan juadah untuk berbukakan…hihihi…yang mane boleh pulang awal pada bulan Ramadhan…boleh la bersantai2 sikit kat dapur tu…tapi yang mane balik bekerja seperti waktu biase…faham2 sendiri la macam mane keadaannye tu…ditambah dengan penat yang tak hilang lagi…

QH pon beli saje untuk juadah berbuka untuk tahun ni…tahun2 sebelum ni QH balik awal…memang QH masak sendiri untuk berbuka…kuih2 aje yang dibeli…tapi tahun ni balik kerja seperti biase…sampai rumah badan pon dah letih…jadi beli saje la…kecuali hujung minggu atau cuti…QH akan masak sendiri saje…tapi nak membeli ni di bazaar ramadhan pon kena hati2 jugak…ditakuti nampak semuanya sedap2 tapi rasanya tidak semengah mane pula…


Petang semalam QH pergi ke bazaar ramadhan yang berdekatan dengan rumah aje…di Ukay Perdana…dah berapa tahun QH suka pergi ke situ…ade dua tiga gerai yang QH dan hubby suka…yang pasti sedap dan ade rasanye...tapi masak sendiri lagi sedap kot…hehehe…kat situ QH suka pergi ade satu kedai makcik QH panggil…memang makcik pon mungkin lebih kurang sebaya mak QH…tak pon makcik tu lebih tua sikit kot…kuih2nye sedap…nak tahu mane kedai makcik tu…kat gerainye ade jual kuih keria yang tak berapa law rupanya tu…hihihi…tapi rasanye memang sedap…terasa keledeknye…kalau makan panas rangup dan garing…lagi satu kuih kegemaran ramai yang biase habis cepat cucur udangnya…lagi satu kuih2nya digoreng disitu…kalau terlambat agak susah jugak la untuk menyelit atau potong Q…hihihi…

Lagi satu gerai yang QH biase singgah…kedai nasi kukus ayam dara…tak tahu tahap mane kedaraan ayam tu…hahaha…simple tapi sedap…yang sedap ayamnye yang garing tu…tapi QH rasa harga macam lain sikit lak tahun ni…kalau tak silap tahun lepasa harga rm4.50 – rm5 kot…tapi untuk tahun ni rm6 sebungkus…bile dah dibungkus tu memang padan la dengan harga…nasinye banyak dan ayamnye pon besar…jenuh juga nak habiskannye…senanh saje nak cari kedai tu…sebab memang 1 kedai aje yang jual nasi kukus tu…nak merasa boleh la pergi ke bazaar tu petang nanti yer…petang nanti QH nak ke bazaar ramadhan yang lain pula…


Baik la…hari ni QH nak kongsikan resepi yang sesuai untuk dibuat semasa berbuka atau bersahur…Ayam Goreng Lemon…ni kali kedua QH buat…tak berpuashati dengan hasil yang pertama tu…kali pertama QH buat ianya masam sangat sebab memandai buh banyak lemon…konon nak lagi sedap…tak jadi lain pula…hehehe…masa tu lemon yang QH beli tu saiznye agak besar jugak…bile kali kedua buat ni…QH kurangkan sikit jus lemon tu…takut dan berhati2 sikit kejadian yang sama akan berulang nanti…

Resepi ni QH ambil dari blog Kak CT@Dari Dapur CT…resepi ni telah diolah oleh Kak CT tau…kali ni QH masak ayamnye pula tak sampai setengah ekor pon…tu yang sambalnye tu agak banyak sedikit…berbanding dengan rupa asal yang Kak CT masak…boleh rujuk di SINI yer…lain kan…biase la lain tangan lain la jugak hasilnyekan…takpe yang penting tetap sedap dengan rasa masam2 pedas tu…makan dengan nasi panas2…bertambah lagi berseleranya…cara penyediaannye pon mudah saje…sekejap aje dah siap…tu yang terasa nak buat berkali2 tu…

Pada Kak CT…QH mohon untuk kongsikan dan memanjangkan resepi ni disini pula yer…terima kasih bebanyak…tak lupa juga kepada empunya resepi asal Chef Hanieliza…terima kasih juga yer…jom tengok resepinye…

Sebelum terlupa QH nak mengucapkan tahniah pada Kak CT dengan penghasilan buku masakan “Istimewa Pemanis Mulut” yang resepi2 telah diambil dari blog beliau sendiri…sangat banggakan bile tengok rakan blogger kita berjaya sampai ke tahap tu…berbalas juga la hasil penat lelah Kak CT dalam menyiapkan sesuatu menu tu selama ni…semakin menyinar la bintang Kak CT lepas ni dan semoga akak akan terus sukses dan berjaya lagi dalam bidang yang diceburi ni…tapi QH belum dapatkan lagi buku resepi akak tu…hehehe…nanti QH cari ehhh…

AYAM GORENG LEMON
Resepi Asal: Chef Hanieliza

Bahan-bahan:
1/2 ekor ayam – dibersihkan dan dipotong kecil-kecil
1 biji lemon – ambil jusnya
1/2 cawan air
Kunyit serbuk
1/2 sudu kecil serbuk lada hitam
4 biji tomato – belah 4
MInyak untuk menumis
Secubit garam dan gula

Bahan tumbuk kasar:
5 biji cili merah
3 biji cili hijau
8 biji cilia pi
1 labu bawang besar
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci halia

Cara-cara:
1.     Cuci bersih ayam dan gaulkan dengan serbuk kunyit, serbuk lada hitam dan garam, perap sebentar kira-kira 10 minit. Panaskan minyak dalam kuali dan goreng ayam 1/2 masak dan toskan minyak dan ketepikan.
2.  Panaskan sedikit minyak dalam kuali dan tumiskan bahan tumbuk kasar atau lebih mudah masukkan dalam food processor dan blend sekejap.
3.   Bila dah layu dan wangi masukkan ayam dan air. Kacau rata, biar ayam lembut dan serap rempah.
4.  Bila ayam telah lembut masukkan jus lemon, tomato dan gaulkan rata.
5.   Perasakan dengan garam, jika perlu dan sedikit gula kacau rata dan matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat.


Tags:

Share:

33 comments