SOTONG SUMBAT


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua…

Yeahhh mood happy2…suka sangat…sebab dapat bersiaran hari ni…hehehe…kalau boleh nak macam dulu2…hari2 muncul di blogspot ni…huhuhu…semalam pon dari awal pagi sampai ke tengah hari QH agak free sedikit…jadi dapatla QH berBW kejap…ye ker kejap…hihihi…pada yang tak sempat lagi QH terjah…InsyaAllah QH akan cuba yer…mintak2 hari ni pon begitu juga la yer…

Waktu lunch semalam berjaya juga QH menjayakan misi untuk mencari pinggan2 baru…hehehe…QH pegi sorang2 aje…bile nak membelek atau berlama2 di situ…QH lebih suka pegi sorang2…biasela bile pegi dengan kengkawan ni…mulut memang tak berhenti bercakap dan kawan tu dah tentu akan follow kita yer tak…jadi QH rasa agak terganggu…lagi satu memang cara QH tak suka nak menunjuk2…hehehe…kalau tertayang tu…nak buat macam mane kan...QH beli yang murah2 aje…kebetulan memang tengah sale pon…banyak jugak yang berkenan tapi nanti dulu la…beli mane yang rasa2 nak digunakan dulu…


Lepas dah siap bayar tu…QH mintak untuk simpan disitu dulu…lepas waktu pejabat baru QH ambil…malas nak mengangkut bawak ke opis…takut ade yang membelek2nye…malas jugak nak bersoal jawab nanti…hihihi…tapi kalau barang orang…macam kastam QH belek dan selongkar…hahaha…tak adilkan…kalau hak sendiri semuanya rahsia…tapi tu la…ingatkan dapat la membelek pinggan2 tu puas2 bile sampai di rumah…sekali lupa la pulak…lupa nak keluarkan dari kereta…tu memang dah biase sangat…kadang berminggu diusung ke sana ke mari..hihihi…teringatkan pinggan mangkuk tu…waktu sekarang ni la…sedang menaip untuk entri ni…hikhik…padan muka kan…kena buat reminder kat handphone nampaknye ni…perlu ke berbuat begitu yer…hahaha…

Tujuan QH bukan untuk menunjuk2 beli pinggan baru ker ape…cuma sekadar untuk berkongsi cerita aje…sebelum ni rasanye QH pon tak pernah sebut di entri2 menu yang QH hidang tu dengan pinggan baru yer…hahaha…takut jugak ade yang meluat nanti…maaf la yer…


Ok la…jom masuk resepi pula…sebelum ade yang akan muntah ijauuu pulak…hehehe…

Untuk resepi hari ni…Sotong Sumbat yer…sangat tergoda disaat hari tayangannye lagi…QH pon memang suka makan sotong…jadi sangat kena la dengan selera QH ni…resepi QH ambil dari blog Kak DayangJack@Dapurku Sayang…kalau tengok pada senarai bahan2 yang diperlukan agak banyak jugakkan…tapi bile dah mencubanye…alahai senang aje…itu kalau ikut cara yang betul yer…hehehe…

Memang sangat senang untuk menyediakannye…jangan takut yer bile tengok bahan2nye yang banyak tu…cuba buat dulu baru tahu macam mane…sedap tau sotong sumbat ni…menepati citarasa QH dan huby…siap tak mau habiskan…simpan untuk malam pula…hihihi…tak percaya kena la cuba…tapi lain orang lain pula citarasanyekan…lain tangan lain pula hasilnyekan…haii berpantun lak yer…hihihi…

Pada Kak Dayang…QH mohon untuk kongsikan pula resepi yang sedap ni di blog QH yer…terima kasih bebenyak atas perkongsian resepi tu yer…jom tengok bahan2 yang diperlukan yer puan2 dan tuan2…selamat mencuba…


Sotong Sumbat 

Bahan-bahan :
  • 8 ekor sotong sederhana saiznya (dibersihkan)
  • 2-3 biji telur 
  • 1 keping tauhu basah (dilenyek)
  • sedikit udang basah (dicincang) - optional
  • 1/2 labu bawang besar (dihiris dadu) - optional
  • sedikit serbuk lada sulah
  • 5 biji bawang merah (dikisar)
  • 2 ulas bawang putih (dikisar)
  • 1 sudu makan udang kering (dikisar)
  • 3 sudu makan cili giling
  • 1 sudu makan serbuk kari ikan (bancuhkan dengan sedikit air)
  • sedikit serbuk kunyit
  • 1 tangkai daun kari
  • sedikit kicap pekat
  • sedikit kicap manis
  • sedikit air asam jawa
  • garam dan gula secukup rasa

Cara-cara :
1.     Bancuhkan telur bersama sedikit garam, lada sulah, tauhu dan udang. Kemudian goreng hingga kering. Jika berair, toskan. Ketepikan.
2.  Lumurkan sotong dengan garam dan kunyit. Kemudian sumbatkan dengan inti telur tadi
3.   sampai habis. Sematkan dengan lidi. (DJ gorengkan sebentar dalam 1 minit, kemudian buka lidinya supaya masa menumis nanti isinya tak terkeluar)
4.  Sementara itu, tumis bahan-bahan kisar dan daun kari hingga wangi. Masukkan cili giling dan rempah kari. Kacau hingga pecah minyak. 
5.   Masukkan kicap pekat, kicap manis, garam, gula dan air asam jawa. Kacau lagi hingga sebati. 
6.   Akhir sekali masukkan sotong. Kacau hingga kuahnya pekat. 
7.   Angkat dan hidangkan.

***boleh juga menggunakan telur rebus utk menyumbat sotong. Boleh skip tauhu jika tidak berminat.

*QH ikut cara Kak DJ*


Share:

30 comments