FRENCH TOAST ANEKA RASA


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua…

Ape khabar semua?? Oh yer sebelum terlupa QH ingin mengucapkan SELAMAT HARI BAPA…kepada kaum2 bapa diluar sana tu…ucapan ini juga ditujukan khas buat abah dan pak mertua QH…juga kepada blogger masak2 kaum bapa…

Untuk hari bapa ni QH takde buat kek untuk menyambutnya…sebab tukang membuatnye nak berdiet…tak sanggup dah nak menghabiskannye…hubby pon sama…tapi bile tengok orang buat…teringin la pulak…hihihi…


Aduhhh payah jugak ekkk nak berdiet ni…ade aje dugaannye…masa ni la bile terpandang makanan2 tu semua nampak sedap2 aje…lagi2 sekarang bile dah berpindah ke opis baru ni…dekat2 la pulak dengan kedai2 makan yang menjadi kegemaran QH…terlalu banyak…sampai waktu lunch pon tak tahu nak ke kedai makan mane dulu…bermasalah la pulak nak memilih...hihihi…bile waktu pejabat pula…mulut ni tak benti nak mengunyah…opis pulak QH rasa terlalu sejuk…tu yang mudah sangat berasa lapar…macam mane nak berdiet tu…tak sanggup lagi nak tengok jarum penimbang tu memanjang meningkat naik aje…hahaha…tolongggggg…


Ok la untuk resepi kali ni....QH nak kongsikan menu yang terlalu ringkas sangat2 tapi sedap…sesuai jugak untuk diet ni…makan sekeping dua dah terasa kenyang dah…penyediaannye pon mudah sangat…semudah 123…hihihi…untuk resepi ni QH buat 3 rasa filingnye…iaitu jem strawberry, coklat nuttela dan peanut butter…sesuai jugak dijadikan sebagai bekalan untuk berkelah atau buat potluck…

tapi yang QH buat ni tak secantik macam yang empunya sediakan tu...tak tahu la kenapa semenjak dua menjak ni...agak kurang sempurna kejadiannye sesuatu resepi tu...huhuhu...resepi ini QH ambil dari FB Kak Ayu@Jalinan Rasa…sila la ke FBnye yer…sebab ade banyak lagi menu yang sedap2 tau…banyak jugak resepi dari Kak Ayu yang QH dah listkan…cuma belum berkesempatan untuk mencubanya lagi…

Pada Kak Ayu…QH mohon untuk berkongsi dan memanjangkan resepi ni…kat blog pula yer…terima kasih bebanyak…pada yang nak mencubanye jom kita tengok ape bahan2nye tu yer…selamat mencuba semua…


FRENCH TOAST ANEKA RASA
Sumber Resipi : Majalah Rasa
Sumber : Kak Ayu@
JalinanRasa

BAHAN-BAHAN:
6 keping roti
3 biji telur (Ayu guna 2½ biji telur Grade D)
Mentega kacang (Ayu guna mentega kacang lapisan coklat susu)
Jem strawberi

CARA-CARA:
1. Potong roti menjadi segitiga dan sapukan kepingan pertama dengan mentega kacang.. Tutup dengan roti sekeping lagi.. (Ayu sapu dulu baru potong segitiga)
2. Sapukan roti kedua dengan jem starwberi dan ditutup dengan roti ketiga..
3. Pukul telur dengan sedikit garam dan celupkan roti tadi..
4. Panaskan minyak dalam kuali dan goreng hingga kekuningan..

NOTA AYU:
1. Untuk mengelakkan pembaziran telur, pecahkan 2 biji dahulu.. Tak cukup nanti, baru pecahkan lagi..
2. Qty telur bergantung pada size/grade telur yang digunakan..



Tags:

Share:

40 comments