APAM SPRITE OREO


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua…

Allhamdulillah dapat jugak untuk bersiaran pada hari Jumaat pertama di bulan Jun ni…walaupon sibuk sedikit…tapi akan mencari masa jugak untuk mengupdate entri…tapi tak boleh nak bercerita pepanjang sangat…mane yang perlu aje…sebab banyak lagi kerja2 yang harus dipersiapkan dulu…

QH tak mahu la nanti bile dah berpindah ke tempat baru tu nanti…akan meninggalkan nama busuk pulak…ni pon QH dah dengar macam2 cerita jugak…terasa panasnye hati…semoga bersabar dan bertabah la hati…semoga kerja2 tu semua cepat la siap…tapi bile nak cepat ni…lain internet lak problem…siput pon tak semput macam tu sekali…menunjukkan betapa tenatnya lain tenet tu…bertabah dan bertabah la…membuatkan mood pon agak merundum sikit…

Jom la layan resepi lagi bagus…hilang sikit perasaan stress tu…lagi2 bile tengok dan baca komen2 dari teman2…terhibur sikit hati...


Resepi kali ni Apam Sprite Oreo pula…kalau ikutkan resepi asalnye adelah Apam Coca Cola…tapi macambiase QH ni akan olah sikit2 resepi yang ade tu…terjadinye sebab terlupa nak beli coke…tu yang tukar kepada sprite…kebetulan stok sprite banyak pula kat rumah masa tu…tu yang terjadi apam sprite oreo…namanye pon terpaksa QH tukar sikit…kalau nak buh nama apam sprite…resepi tu QH dah penat buat dulu…boleh lihat di SINI yer…

Harap empunya resepi ni tak marah la yer…resepi ni QH ambil dari Kak Wan@Resepi Citarasawan…kalau singgah ke blog Kak Wan ni…kita semua pasti akan terpegun dan kagum dengan sentuhannye…membuatkan kita pon tak jemu memandangnye…kalau buat mungkin la kot…hihihi…sebab hanya orang yang betul2 boleh bersabar dan berseni aje yang boleh mencuba kebanyakkan resepi2nye…yang tak mampu QH nak buat atau mencubanya…yang senang boleh la…hihihi

Sebelum ni banyak jugak QH dah menceduk resepi dari Kak Wan ni…hehehe…semuanya memang sedap..termasuk la apam ni…sangat lembut…pada Kak Wan…QH mohon untuk kongsi dan panjangkan resepi ni pula yer…terima kasih bebanyak…jom tengok resepinye…


APAM SPRITE OREO
Resepi asal: Apam Coca Cola

Bahan2
200gm tepung gandum
1/2 sudu teh baking powder / double action – QH guna double action
25gm susu tepung
50gm serbuk oreo
2 biji telur A
2 sudu kecil ovalette
150gm gula pasir
50gm gula perang
1/4 sudu teh garam
225ml coca cola – QH guna sprite


Caranya
1.           Pukul telur, gula pasir, gula perang, garam hingga rata. Masukkan 1 sudu besar tepung dan ovalette dan pukul dengan kelajuan tinggi hingga putih dan pekat.
2.        Tukar pada perlahan perlahan, masukkan tepung selebihnya yang di ayak bersama baking powder sedikit demi sedikit berselang seli dengan coca cola dan putar hingga bergaul rata.
3.         Masukkan serbuk oreo dan kaupbalik hingga sebati.
4.        Alas acuan lompang dengan paper cup, tuang adunan hingga penuh.
5.         Panaskan pengukus terlebih dahulu dan kukus selama 15 – 20 minit dengan api sederhana.
6.         Jika ingin apam mekar, guna double action baking powder, jarakkan acuan dan kukus dengan api yang besar.
7.         Apam ini lebih sedap di makan keesokkan harinya.


Tags:

Share:

30 comments