KARI AYAM KERING


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua…

Sebelum keseterusnya…QH ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan TERIMA KASIH bebanyak kepada semua yang telah memberi ucapan tahniah kepada QH semalam…salam sayang dan peluk ketat2 sampai biru2 muka yang dapat QH balas…hehehe…

Jumaat kembali lagi…terasa lagi cepat betul masa berlalu…tapi memang itu yang QH rasa dan alami semenjak berblog ni…kalau dulu 8 pagi hingga 5 petang di opis terasa lambatnye masa berjalan…rasa berkurun duk kat opis tu…hehehe…tapi sekarang ni tak terasa masa tu berjalan…tengok2 jam dah pukul 5 aje…hihihi…terasa tak cukup masa lagi ade la…hahaha…


Biasenya kalau kat opis QH akan edit sikit2 gambar yang ade tu dulu…kalau kat umah memang tak punya banyak masa untuk mengadap benda2 tu semua…hehehe…buku resepi yang QH pinjam untuk discan dirumah pon tak terbuat2 lagi…masih macam tu lagi walaupon dah dekat 3 minggu kot buku2 tu terperap di rumah…hehehe…

Semua tu buku2 baru rasanya…memang confirmla orang lain tak boleh nak pinjam kalau dah QH pegang buku tu…hahaha…tunggu la yer…bile QH dah benar2 puas dengan buku2 tu semua baru la ianya akan dipulangkan…hehehe…


Ok jom ke resepi hari ni pula…kali ni QH nak kongsikan resepi Kari Ayam Kering pula…resepi ni di ambil dari blog Rahel@Rahel Masak Apa?...berkenan dengan keunikkan resepi ni…takde pon bahan2nya tu ade campuran kari tu semua…tapi nama menu ni berkari pula…tu yang QH cuba nak tahu macam mane rasanya tu…tapi QH tambahkan juga sedikit daun kari…t upon atas permintaan hubby…

Cara masakannye pon boleh tahan senang dan simple aje…janji kena ikut step yng betul…bile dah siap tu macam ala2 rendang pon yer jugak…lagi satu QH memang suka cara masakan yang macam ni…memang sedap tau…hubby pon cakap sedap…kalau dah hubby kata sedap tu…maknanye LULUS la ujian memasak kali ni…hehehe…

Kari Ayam Kering ni QH buat untuk dimakan bersama dengan lontong yang dah QH kongsikan pada enrti sebelum ni…terasa macam raya pulak…bile buat tu semua…hehehe…

Ok la pada yang teringin jugak nak merasa dan mencuba menu ni…resepinya di bawah yer…pada Rahel pula…QH mohon untuk kongsikan resepi yang sedap ni kat sini pula yer…terima kasih bebanyak…



KARI AYAM KERING
Sumber:Buku Resepi Rasa Malaysia (Betty Saw)

Bahan-bahan:
1 ekor,kira-kira 1 kg ayam
2 sudu teh garam
100ml minyak masak
250ml santan daripada 1 biji kelapa parut
Jus lemon dari 1 biji lemon
2 tangkai daun Kari – QH tambah

Bahan-bahan kisar:
10 tangkai cili merah
10 tangkai cili kering,direndam
15 ulas bawang merah,dikupas
8 ulas bawang putih,dikupas
2.5 cm kunyit,dikupas


Cara:
1.Potong ayam kecil-kecil dan perasakan dengan bahan-bahan yang dikisar dan garam.
   Perapkan selama 3 jam.

2.Panaskan minyak masak didalam kuali dan goreng ayam yang diperasakan sehingga
   perang.

3.Campurkan pati santan dan renihkan di atas api kecil sambil dikacau sekali-sekala
   sehingga ayam empuk dan kuah pekat.

4.Sebelum diangkat,bubuh jus lemon.

*Rahel campurkan sedikit bahan perapan dan kunyit ke dalam santan – QH ikut cara Rahel


Tags:

Share:

23 comments