PUDING LIMAU MANDARIN


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua...

Bertemu sekali lagi kita pada hari Isnin yang indah ini…juga di minggu yang baru…hari ni QH dapat bersiaran awal sebab entri dapat disiapkan jugak awal…antara sebabnya hari ni QH puasa ganti…jadi lepas sahur tadi terus QH update entri ni sekejap…sementara menunggu azan Subuh…nak tido balik???…tak berani la…nanti ade pula tak pasal2 terus terlajak entah ke pukul berapa pula…dah ponteng kerja nanti…hehehe…

Ok seperti yang dijanjikan semalam…untuk entri hari ni…dah tentu la resepi yer…sesekali aje buat entri lari sikit dari tujuan asal blog ni…hehehe…

Tapi sebelum tu…QH nak menjawab sedikit  beberapa komen untuk enrti yang lepas tu yer…KekChiffon Oren Pandan tu…bukan tak nak menjawab setiap komen2 tu…cuma line tenet ni agak kesemputan sikit…dah abis koata agaknya…hihihi…lagi satu belum tentu komen2 tu anda semua baca semula yerk tak…macam QH jugak…kadang2 tu beriya2 jugak la tanye itu ini…tapi bile dicari semula dah lupa dah kat blog yang mane satu…hehehe…jadi untuk menyenang semua…QH jawab disini aje yea…senangkan…sepatutnya QH terangkan terus kat dalam enrti tersebut tapi boleh terlupa la pulak bab tu…maaf yer…


Ok mengenai kek chiffon tu…kek tu QH buat pepagi sebelum meneruskan projek masak@baking2 yang lain…jadi lepas siap dibakar QH terus keluarkan dari oven…bile menggunakan mould silicon tu…kek tu QH tak terlangkupkan seperti kebiasaannya…QH biarkan dia sejuk macam tu…cuma tekstur kek ni agak lembab sedikit…tapi tak mendap yer…mungkin menggunakan mould silicon tu kot…sebab QH baru pertama kali buat kek menggunakan mould silicon…tak tahu macam mane hasilnye…

Untuk chiffon yang dalam cup tu pulak…memang molek aje rupa kejadiannya…tak mendap…teksturnya pon agak kering seperti chiffon yang kita bakar menggunakan loyang chiffon…kalau nak tengok resepi tu..klik kat SINI yer…dah 2 kali QH buat menggunakan resepi yang sama...cuma diolah sedikit...ok QH berharap jawapan tu semua dapat menjawap pertanyaan anda semua dan berharap anda semua berpuashati yer…InsyaAllah sesenang nanti QH akan update komen ni kat entri tersebut yer…maaf sekali lagi…

 
Jom kita masuk ke resepi untk hari ni pula…ini merupakan resepi pertama untuk Label PUDING di blog QH…Puding Limau Mandarin…resepi ni QH ambil dari blog Kak Wan@Resepi Citarasawan…bile pertama kali mempuding ni..kejadianya agak tidak memuaskan sedikit…deconye pon entah ape2…hehehe…tak senonoh main hentam aje tu…ape sebabnya pon QH tak tahu…takpe QH akan terus belajar lagi macam mane untuk menghasilkan puding yang lagi cantik dan molek kejadiannya…belajar dari pengalaman yang ade ni kan…sebenarnya untuk penyedap hati sendiri jugak tu…hehehe…

Sangat senang sebenarnya untuk buat puding ni…tapi bile baru2 nak belajar ni…pada QH agak susah jugak…tak tahu macam mane lenggongnya puding ni yang kita nak layan…hihihi…tapi bile dah siap...hubby kata sedap…cukup semua rasanya…tapi memang betul pon…memang sedap puding tu…tak manis sangat…QH suka…

Jika menggunakan acuan atau bekas macam QH tu…resepi ni memang cukup2 untuk 3 bekas tu…kalau nak banyak kena gandakan resepi tu yer…memang tak menyesal mencubanya…sedap…lagi2 dimakan sejuk…perghhh…

Ok pada Kak Wan…QH mohon untuk memanjangkan dan berkongsi resepi puding ni di sini pula yer…terima kasih bebanyak…


PUDING LIMAU MANDARIN
By: Kak Wan@Resepi Citarasawan

Bahan-bahan
1 tin limau mandarin (312gm) - Toskan, asingkan isi dan sirapnya.
150ml air
150ml sirap limau
100gm isi limau di carik kasar
60gm gula pasir
1 sudu teh serbuk agar agar

Hiasan :  Whip cream dan isi limau mandarin

Cara-cara :
1.  Toskan sirap limau mandarin, campurkan dengan air, gula dan serbuk agar-agar.
2.  Masak sehingga mendidih.  Tutup api, masukkan isi limau yang di carik kasar.
3.  Tuang ke dalam gelas / acuan kecil.  Masukkan ke dalam peti sejuk hingga beku.
4.  Hias dengan krim dan isi limau.


Share:

14 comments