MUFFIN COKLAT BROWNIES


Assalamulaikum dan Salam Sejahtera semua...

Pepagi lagi dibumi KL hujan lagi...tapi sekarang ni baru nampak matahari...baru tahu nikmatya panas tu...sebab kain baju kat umah ade yang tak kering lagi...masih lembap lagi...hehehe...bile hujan ni biase la kan...perut ni memanjang lapo...macam petang semalam la...dalam pukul 2 lebih kot...memasing kat opis QH ni...semua berabiskan baki kek yang tinggal tu...hahaha...nak keluar cari makanan...hujan memang tengah lebat...mula2 la meReka nak makan itu ini...hehehe...habis semua stok makanan yang ade...jadi hari ni nak beli banyak2 stok makanan...kalau jadi macam semalam stok makanan dah ade...tinggal nak ngap aje...hahaha...tapi kena nyorok jugak takut orang mintak nanti...hihihi...kedekut!!!

Anda semua perasan tak...dah lamakan QH tak bubuh enrti masak2kan...sebab minat QH lebih pada baking membaking...walau susah, remeh atau banyak kerjanya...QH tak kisah...sangat enjoy melakukannya...tapi bile bab masak memasak agak kurang sedikit...sebab tak suka nak potong bawang...hahaha...mesti berair mata...menangis macam kena pukul...hehehe...tapi terpaksa jugak menyahut cabaran tu...kalau tak nanti perut ni kelaparan pulak...


Untuk resepi hari ni...QH nak kongsikan resepi muffin yang sangat sedap...ikut pada selera QH la...kalau QH cakap sedap...memang betul2 sedap la tu...anda semua kena cuba tau...memang tak akan menyesal punya...hehehe...biase la buat muffin ni tak mengambil masa yang lama pon...godek2 kejap pastu bakar dah siap...pastu ape lagi makan la...hahaha...

Muffin ni makin lama makin sedap tau...rasanya pula sedang2 elok tak manis...kalau nak manis sedikit tambah la kandungan gula tu...kalau nak banyak kena gandakan adunan tu...kalau menggunakan mangkuk kertas macam QH tu boleh dapat dalam 8 – 9 cups saje...

Muffin ni bile dah penuh dengan hazelnut tu...kruup kraap bile dikunyah...resepi muffin ni QH ambil dari Majalah Nur bulan Mac 2012...ade macam2  lagi jenis resepi muffin dan brownies yang sedap2 dalam majlah tersebut...tu nanti QH akan cuba kemudian yer...tungguuu...ok jom tengok ape resepinya...


MUFFIN COKLAT BROWNIES
Sumber: Majalah NUR Mac 2012

Bahan2
140gm mentega
105gm couverture (coklat yang tinggi kandungan koko) dicairkan
28gm gula kastor
140gm tepung gandum
0.5gm baking powder – QH letak 1tsp
1gm esen vanilla – QH letak 1tsp
140gm walnut – QH guna hazelnut
3 biji telur

Caranya
1.     Pukul mentega bersama gula hingga kembang. Kemudian masukkan telur satu persatu dan pukul lagi.
2.  Tuangkan coklat cair tadi dan aduk rata.
3.   Masukkan tepung, esen vanilla dan baking powder.
4.  Tuangkan walnut dan aduk rata.
5.   Paipkan dalam cawan kertas.
6.   Akhir sekali taburkan walnut. Bakar pada suhu 180C selama 20 hingga 25 minit.


Share:

31 comments