BEBOLA UBI KELEDEK


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua...

Syukur sangat2 bile blog QH semakin ramai yang singgah dan melihatnya...ni disebabkan penangan Strawberry Swiss Roll semalam...mendadak naik graf pageviews dan respon dikomen blog dan FB...kira hari ni dalam sejarah la tu...terima kasih banyak sangat2 atas sokongan anda semua...antara komen2 tersebut ade yang lucu juga...rata2 yang komen mengatakan sekali pandang macam bentuk TOWEL...hahaha...tapi bile tengok balik gambar tu...ade benarnya jugak...macam towel digubah untuk hantaran...hehehe

Yang paling tak sangka empunya resepi K1 pon ade komen jugak...suka sangat dan campur takuttt...tapi nasib baik K1 bagi markah banyak kat QH...jadi bertambah2 semangat la lepas ni nak memasak dan berblog lagi...untuk mengasah lagi bakat memasak dan deco mendeco...


Sedang kita dalam bergembira ni...tak lupa juga pada yang berduka saat ini...kita semua sedia maklumkan akan kehilangan adik Siti Nur Fatihah Mahadi semalam yang keluar membeli topup bersama adik2nya yang lain...semakin menjadi2 la pula kes culik sekarang ni kan...ape punya perasaan la orang yang menculik ni dengan cukup berani buat kerja terkutuk tu...cukup senang main tarik2 orang tepi jalan...kerana desakan hidup serba moden sekarang ni ker mereka sampai bertindak sekejam itu...langkah mudah untuk hidup senang diatas kesusahan orang lain...sampai bile nak buat macam tu lambat laun tercekup jugak akhirnya...memang tak akan ke mane jugakkan...

Mari la kita sama2 berdoa semoga adik Siti Nur Fatihah Mahadi, adik2 atau anak2 yang senasib dengannya dapat kembali ke pangkuan keluarga semula dengan keadaan yang selamat...kejadian ini juga merupakan sebagai peringatan kepada kita semua...jadikannya sebagai ikhtibar...QH pon berasa gerun juga dengan kejadian sebegini...perlu lebih berhati2...kalau nak kena tak kira berapa usia dan dimana...


Ok la tak perlu membebel panjang sangat...sambung esok yer...jom layan resepi pula...cuba tengok gambar ubi keledek yang kat atas tu...hahaha...cukup bersenikan QH sehingga menjadikannya begitu...hikhik...tak semua orang boleh buat gitu...orang2 yang terpilih aje tu...golongan orang yang ade huruf M kat depan...tu antara sifat2 semulajadi tak dapat nak dijual beli...hahaha...bile dah terperasan rupa keledek tu camtu...terus la QH mengelabah mencari resepi yang berkaitan...sayang pula nak dibuang camtukan...memang cukup lama pon membelinya sampai lupa adenya keledek tu di rumah...

Hasil dari pencarian tersebut...maka terjumpa la QH dengan resepi ni...Bebola Ubi Keledek dari dapur My Kuali...resepinya simple sesangat dan sedap...kuih ni sedap dimakan panas baru terasa kerangupan bile kita mengigitnya...sambil dilayan minum dengan teh O panas...dengan adenye resepi ni...tak ade la berlakunya pembaziran dari QH...perut pon berisi...kenyang...

Pada Kak Rose...QH nak ucapkan bebanyak terima kasih kerana memperkenalkan dan berkongsi resepi ni serta dapat menyelamatkan ubi keledek QH tu...hehehe...QH mohon untuk kongsi resepi ni di sini pula yer...jom tengok bahan2nya...


Bebola ubi keledek

Bahan2
  • 2 cawan ubi keledek-rebus&mashed (QH guna keledek ungu)
  • 1 biji telur
  • 1/2 sudu baking powder
  • tepung secukupnya
  • minyak untuk menggoreng
  • sedikit garam
  • 3 tsb gula (yg ni kak rose tambah)

Cara-cara
1.     Masukkan ubi, BP, telur dan garam ke dalam mangkuk. Tambah tepung sedikit demi sedikit. Uli sehingga tak melekat di tangan.
2.  Buat bulat-bulat kecil. Goreng dalam minyak panas sehingga perang.
3.   Sedap dimakan panas.


Tags:

Share:

27 comments