APAM BALIK


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua...

Hmmm hari ni nak cerita2 bab ape yekkk...kenapa la ku jadi tak banyak idea yang mengarut sejak kebelakangan ini untuk berceloteh...hehehe....

Takpe la...kita terus ke resepi aje la yer...kali nak kongsikan resepi Apam Balik la pula...jangan kita yang terbalik udah...hehehe...resepi ni QH ambil dari FB Namasayeayu Sayeayu...agaknya memang seorang yang ayu kot orangnya ni...tengok namanya pon dah tahu...hihihi...

Kami ni memang peminat apam balik...lebih2 lagi Mr. Hubby tu la...kadang kalau beli apam balik ni...siap minta semua bahan lebih...lagi2 jagung la...benda tu la yang selalu buat kita berebut dan bergaduh...hahaha...


Bile dah agak reti dan rajin memasak ni...semua bendanya nak dibuat sendirikan... tu yang terjadinya apam balik dirumah..hehehe...memang berbaloi buat sendiri...bukan boleh makan setakat sekeping tapi boleh pulun berkeping2...boleh bubuh isi kat dalam tu banyak mane yang kita nak...jagung pon boleh bubuh setin...tapi dah agak melampau la kan...hikhik...buatnya pon tak sesusah mane pon...itu yang suka...kalau tahu la dari dulu sesenangnya macam tu...dah lama buka gerai jual apam balik...hahaha...kompom dah kaya raya sekarang...

Jom la tengok resepi yang QH maksudkan tu...tapi rata2 QH tengok kat blog masak2 yang lain dah ramai jugak yang buat apam balik dengan resepi yang berbeza...takpe yang tu boleh dicuba lain kali pula...pada si ayu ni...Namasayeayu Sayeayu...Qh mohon untuk letak resepi yang telah diceduk ni di sini pula yer...terima kasih bebanyak yer...


APAM BALIK
By: FB@Namasayeayu Sayeayu

Bahan2
2 cawan tepung gandum
1/2 cawan gula
1 biji telur
1 1/2 cawan air
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikarbonat
sedikit pewarna kuning
sedikit mentega/planta utk mengoles
bahan tabur : kacang tanah tumbuk

Caranya
- guna blender, mesin gula + telur hingga kembang sedikit.
- masuk b.powder, soda bkarbonat, pewarna kuning, dan air.. mesin lg sehingga sebati.
- masukkan tepung, mesin lg hingga sebati (adunan siap-sy rehatkan adunan selama 1jam)
- oleskan planta di permukaan kuali (api perlahan), tuangkan adunan ikut banyak mana dan ratakan.
- biarkan seketika, dan taburkan kacang.. biar hingga masak.
- bila cukup masak, apam dilipat dua. .ok siap!!
SELAMAT MENCUBA!!

** tak guna planta utk mengoles kuali, sy cuma tambahkan 2 sudu minyak ke dalam adunan semasa dimesin. (guna kuali non-stick lg bagus)
** bahan tabur sy tambah cream corn @ ikut selera masing2



Share:

16 comments