APAM KUKUS CHOCOLATE RICE

Assalamualaikum...


Ok pagi ni nak berkongsi pula menu apam pula...hari tu QH ade buat Apam Kukus Chocolate Rice...resepi ni QH ambil dari dapur Resepi Citarasawan...masa Kak Wan keluarkan resepi ni...memang rasa tak sesabo nak mencuba...sebab apam coklatkan...pantang tengok resepi yang melibatkan coklat ni...tengok senarai bahan2...kebetulan semua bahan memang lengkap dah kat rumah...lagi menambahkan keterujaan nak mencuba...hehehe

 
Jadi buat la...tapi QH tambah lagi sikit coklat ricenya...biar berlebih tapi berpada...hahaha...dah buat tu...masih tak sesabo lagi nak tengok macam mane rupa kejadiannya...kejap2 selak sikit towel yang menutupi penutup pengukus tu...naik ke tak apam tu...terbelah2 tak...kembang setaman tak...sama tak macam yang Kak Wan buat tu...hihihi...masa mengukus tu bau apam ni pon dah semerbak satu dapur...


Bile dah siap mengukus tu...buka penutup pengukus tu...terus ketawa girang sambil menari2...kesukaan sangat la masa tu...kejadian yang sempurna sangat la...sepanjang hasil meniru resepi2 sebelum ni...sampai sayang nak dimakan la pulak jadinya...tengok kuntum2 apam tu...ade2 aje la QH ni...dalam sayang tu...sampai tak sedar...berketul2 dah masuk ke mulut...lagi2 makan masa lagi panas2...lagi la sedap...


Tapi QH tinggalkan sikit untuk dibawa ke opis...ceh sebab berjaya buatkan...jadi nak tunjukla kat kawan2 opis lak...nak tunggu masuk ke blog lambat...nanti mereka tu terliur lak...hahaha...

Hmmm ok la...kita tengok la pula ape resepinya tu...pada Kak Wan... terima kasih kerana sudi berkongsi resepi ni...QH mintak izin untuk letak resepi apam yang sedap ni...di blog QH pula yea...pada yang lain...jangan lupa mencuba yea...



Apam Kukus Chocolate Rice
By: Resepi Citarasawan

Bahan-bahan
200gm gula halus
2 biji telur
160ml air
200gm tepung gandum
1/4 sudu teh garam
1/2 sudu teh double action baking powder
25gm serbuk koko
1 sudu teh coklat emulco / 1 sudu teh serbuk koko hitam
1 sudu kecil ovalette
30gm coklat rice

Cara-cara :
1.  Satukan telur, gula dan air.  Pukul hingga putih dan berbuih.
2.  Ayak bersama tepung, serbuk koko, garam, baking powder.  Masukkan sedikit demi sedikit di dalam adunan telur sambil di pukul perlahan hingga sebati.  Masukkan coklat emulco dan ovalette dan pukul dengan kelajuan tinggi sehingga adunan menjadi kental.
3.  Masukkan coklat rice dan kaup balikkan hingga rata.
4.  Panaskan pengukus.  Masukkan adunan ke dalam acuan yang di alas cawan kertas.  Jarakkan acuan supaya apam boleh mengembang sepenuhnya.  Tuang adunan hingga penuh.
5.  Kukus selama 15-20 minit bergantung pada saiz.


Tags:

Share:

10 comments