LONTONG GORENG

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia

Selamat pagi semua...salam ceria di hari isnin...hehehe...pepagi isnin ni kena bersemangat sikit...sbb banyak penyakit kalau pepagi isnin ni...orang kata Monday Blues...ye kerrr...


Kali ni nak share lagi resepi...tentu2 la resepi yek x...blog pon blog masakan...ape la...semalam saya buat Lontong Goreng pula...resepi ni saya buat untuk sarapan dan makan tengah hari terus...senang xpayah nak masak banyak kali...minggu ni agak ade malas sikit...hehehe...camni nak maintain jadi blogger masakan yang disegani (perasannn la sangat)...baru beberapa resepi kt blog dah ade perkataan MALAS...ohhh tidak...


Sebenarnya xrancang pon nak buat Lontong Goreng ni...dengan nasi impit pon masih di bungkusan lagi...pikir punya pikir...tapi atas sebab2 di atas...nak senang kerja...merajinkan diri merebus nasi impit tu dengan segera...1 jam jugak la merebus tu...sambil siap2kan dahulu bahan2 yang lain...bile masak nasi impit tu...ape lagi buka kipas laju2 untuk menyejukkannya...


Hmmm...panjang la bebelan hari ni...Jom la dengan segera kita jenguk, intai @ tengok resepi kat bawah ni...dan selamat mencuba...anda tidak akan menyesalllll...hehehe



LONTONG GORENG

Bahan2
1O bungkus kecil nasi impit – didadu kecil
3 batang jejari ketam - dikerat kecil
8 batang kacang panjang - dipotong kecil2
Segenggam taugeh
1 keping tauhu basah - digoreng dan dipotong kecil
2 biji telur

Bahan Tumis
8 tangkai cili kering* - buang biji dan rendam air panas seketika
3 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
8 gm udang kering*
8 gm ikan bilis* (* dikisar bersama)
1 sudu makan kicap pekat
1 sudu makan sos cili
1 sudu makan sos tiram
1/2 cawan air
garam dan gula secukup rasa

Panaskan minyak dan tumiskan bahan yg telah dikisar sehingga wangi.
Masukkan sos cili dan sos tiram.
Masukkan telur dan biar sekejap. Bila telur sedikit mengeras, kacau rata.
Masukkan jejari ketam, kacang panjang dan kacau rata.
Tuang air dan masukkan kicap pekat.
Kacau dan bila pekat, masukkan nasi impit, tauhu dan taugeh. Gaul rata.
Tambah garam secukup rasa dan masak hingga kering. Rasa dan jika ok boleh matikan api.



No comments:

@qaseyhoney