CARROT CUPCAKE

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Kembali bersiaran...

Kali ni saya bubuh banyak sikit gambar2...selamat menjamu mata yea...dan selamat mencuba resepi ni...


Ingat tak beberapa hari yang lalu saya tidak bersiaran...pada sabtu lepas...ade tetamu dari kampong...kawan suami saya...datang ke rumah saya bercuti-cuti Malaysia di sini...masih cuti sekolah kan...so dia bawak la anak-anak berjalan2...seronok sakan tengok bebudak tu ke sana ke mari...langsung tak rasa penat saya tengok...banyak juga tempat2 yang kitaorang kunjungi...

 
Tapi sepanjang kawan tu ade di rumah...aktiviti memasak saya hentikan sementara...saya taknak nanti diaorang bosan lak...datang jauh2 tapi banyak duduk dirumah...tau aje la kalau dah memasak...nak mengemas, sesi bergambar lak...banyak benda kan nak kena buat...so keputusan terbaik...tinggalkan la dulu aktiviti di dapur...hehehe...saya dan suami lebih suka bawak tetamu makan di luar...macam rancangan jalan2 cari makan tu...cuba pelbagai menu...kalau sedap boleh la buat ulangan makan di situ lagi...:):):) 

 
Sementara diorang sampai tu...saya masih lagi sempat menjalankan projek baking-membaking aje...buat untuk dijamu sebagai kudapan nanti... saya buat carrot cupcake...resepi ni ringkas sikit...saya amik dari majalah Rasa bulan November 2011...resepi asal Kek Lobak Merah...tapi nak yang ringkas...tu yang tukar jadi cupcake...senang tak payah nanti sibuk2 nak dipotong...aduiyaiiiii malasnya...


Carrot Cupcake
Sumber: Rasa November 2011

Bahan2
200 gm mentega
600 gm gula kaster
2 biji telur gred A
1 sudu makan golden syrup
1 biji lobak merah – diparut
185 gm tepung naik sendiri
1/2 sudu the baking soda
185 ml susu segar

Cara2nya
Pukul mentega dan gula di dalam mangkuk adunan sehingga gebu.
Masukkan telur satu persatu dan pukul lagi hingga gebu.
Selepas itu masukkan golden syrup, lobak merah, tepung naik sendiri, baking soda dan susu segar.
Adun sehingga sebati dan rata.
Tuang ke dalam loyang 9” atau mangkuk kertas dan bakar pada suhu 160C selama 30 - 40 minit. 

No comments:

@qaseyhoney