AISKRIM MALAYSIA ASAM BOI

Assalamualaikum...

Alhamdulillah...dapat lagi bersiaran untuk hari ni...

 

Hari ni kita kembali ke zaman kanak2 lak...hihihi...buat aiskrim Malaysia...kadang2 teringin kan nak makan makanan masa zaman kita kecik2 dulu...kalau zaman sekarang ni dah susah dah kalau nak beli aiskrim Malaysia ni...kalau nak atau teringin kena la buat sendiri...tak macam zaman saya kecik2 dulu...senang nak dapat...ramai yang jual...



Kadang tu tak sempat aiskrim nak keras...cair2 pon kita beli jugak...sebab bile dah penat bermain2 kehausan...ape lagi cari la makcik aiskrim...aiskrim Malaysia yang jadi kegemaran saya masa tu jagung dan asam kecut /asam boi...


Agaknya kalau mak saya la yang buat aiskrim tu pada waktu tu...zaman saya kecik2 dulu...mesti pintu peti sejuk tu boleh tertanggal...sebab saya dengan adik beradik asyik buka tutup buka tutup pintu peti sejuk tu tanpa henti...mak saya confirm la akan mengamuk sakan...hahaha

Tapi saya tau...anda semua mesti dah biase buatkan aiskrim Malaysia ni...saya pon saje nak berkongsi resepi ni...bagi mengimbau zaman kita masa kecik2 dulu...



AISKRIM MALAYSIA ASAM BOI

Bahan2
Air panas
Gula
Perisa asam masin – Double Lion
Asam boi
Plastik aiskrim

Larutkan gula dengan air panas. Masukkan perisa asam masin...yang ni ikut selera...jangan terlalu masam nanti lain lak rasanya...muka pon berkerut2 tahan masam...:). Perasa air tersebut manis dan masamnya...jika dah ok...biarkan seketika air tu sehingga betul2 sejuk...kalau tak nanti melecur tangan masa nak menuang dan ikat plastik aiskrim tu...sementara menunggu air tu sejuk...boleh la siap2kan untuk proses membungkus pula...masukkan asam kecut/asam boi ke dalam plastik aiskrim...kemudian baru masukkan bancuhan air asam yang dah sejuk  tadi ke dalam plastik tersebut...ikat ketat2 dan simpan dalam peti ais semalaman...sangat mudahkan dan sedapppp....



No comments:

Instagram Follow on Instagram

@qaseyhoney