IKAN SIAKAP MASAK PEDAS

Assalamualaikum

Dah makan tengahari semua…menu ape hari ni? Tentu la dh makan yea x...dah pukul berape skrg ni kan…Saya masak lewat skit hari ni…kerana masih terasa kenyang lagi sarapan cucur keledek pagi tadi…so makan pon lewat jugak…


Utk menu tengahari tadi pula saya masak…Ikan Siakap Masak Pedas, Kangkung Goreng Belacan dan Tempe Goreng…tengok diam x diam 3 jenis lauk jugak yea saya masak…terlebih rajin la tu…tengok bahan2 pon ade…drpd bahan2 tu layu atau busuk baik kita manfaat kan…masak ape yg patut…selagi tekak dan perut ni dpt menerima…hehehe…xkisah 1 hari hingga 4 atau 5 jenis lauk…mcm saya hari minggu aje la dpt nk masak berbagai jenis menu…kalau hari bekerja xde la…balik umah dah penat…yg tau nak tido je…



Ok la baik kita terus ke resepi hari ni drpd terus merapu ntah ape2… resepi ikan ni agak pedas sedikit…kalau ade yg xtahan pedas boleh kurangkan sikit cili kering atau cili padi tu…jom layannnnnn…


IKAN SIAKAP MASAK PEDAS

Bahan2
1 ekor ikan siakap
1 sudu tepung jagung
1 sudu tepung goreng Seriaji
2 sudu besar sos cili
1 1/2 sudu besar air asam jawa
1 sudu besar gula
garam secukup rasa

Bahan kisar
10 tangkai cili kering
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih

Bahan hiris dan potong
1 biji bawang besar - dipotong dadu
1 biji cili merah - dibelah dua dan dipotong
6 biji cili api - dipotong bulat
1 batang serai - dihiris

Mula2 lumurkan ikan dengan garam dan kunyit
Panaskan minyak, goreng ikan sehingga garing
Setelah itu diangkat dan diketepikan

Tinggalkan agak2 dalam 5 sudu besar minyak
Tumis bahan kisar sehingga garing dan naik minyak
Kemudian masukkan bahan hiris dan potong
Masukkan sos tiram, sos cili, gula, garam dan air asam jawa
Setelah cukup garing dan naik minyak
Tutup api dah siramkan ke atas ikan yang telah digoreng tadi

 p/s: ikan siakap boleh digantikan dengan ikan kembung atau ikan kerapu
 


No comments:

@qaseyhoney